Jag har 75% av min pension i traditionellt förvaltning. Resten 25% i en generationsfond i SEB. Den har växt, men är dyr.
Jag tänker börja ta ut mina pengar nu, och pengarna i SEB-fonden tar jag under 15 år, dvs mellan 70 och 85 år. Borde jag placera kapitalet i en billigare Indexfond? Eller är det för riskabelt?
Vid 70 och inför uttag hade jag inte lagt in 25% av pensionen i global indexfond annat än jag klarat mig fint utan de pengarna. Globalt index är 100% aktier medan aktiedelen i din generationsfond lär vara någonstans 20-50%. Alltså mycket högre risk med globalt index än nuvarande lösning.
Samtidigt är SEB generationsfonder dyra som du säger. Över 1% vad jag förstår. Det blir dyrt på 15 års sikt även när du tar ut kapitalet (lägre kapital år från år dvs lägre avgift i kr)
Jag hade undersökt
Finns det något annat alternativ som är billigare hos SEB. Du kan ju prova kontakta SEB kundtjänst och fråga dem. Tänk på att de är säljare men är du tydlig med att du vill sänka avgiften utan att ta betydligt högre risk så kanske de kan hjälpa dig
Om det inte finns vettigt alternativ hos SEB så kolla om du kan flytta kapitalet till en annan bank med generationsfond med lägre avgift. Om det är en ITP kollektivavtalad pension så kan du kontakta Avtalat.se. Det är valcentralen och det är deras jobb att hjälpa dig. Prova kontakta deras kundtjänst om den är ITP
Du skulle också kunna kolla om du kan lägga ihop kapitalet hos SEB med den traditionella du har, om dess avgift är lägre/ok. Generationsfonden hos SEB innehåller sannolikt redan bara en del aktier och redan mycket räntor när man är 70. Skillnaden mellan den och traditionella är nog inte så stor mht risk och då skulle du kunna slå ihop dem. Bygger såklart på att Tradden är hyfsat billig
Ja Alecta trad är det inget fel på och låg avgift. Levererat runt 7% avkastning i snitt senaste 10 åren. Folksams trad har gett något mer historiskt åtminstone men Alecta har slagit AMF.
Trad är inte fel när det är dags att ta ut. Det finns regler kring hur mycket pensionen får sänkas om det kommer en krasch och en del av beloppet är garanterat
Som sagt inget fel på det när man är vid pension och speciellt om man verkligen behöver pengarna och inte vill ta för hög risk.
Man kan läsa mer på Konsumenternas om man vill gräva mer i det