Tjänstepension ITP1 placering?

Jag har just fått tjänstepension ITP1 och måste välja hur de skall placeras.
Vad rekommenderar ni för placeringar?
Det är genom “avtalat.se”.

Jag har haft AMF traditionell försäkring länge men valde att byta till Länsförsäkringar för att få chans till bättre avkastning.

Föreslår att du läser denna.

2 gillningar

Nordea skulle jag kikat på.

Hur gammal är du?
50% måste ligga i en tradtionell försäkring och där är Alecta förvalet. Ett val som är helt ok.
De andra 50% kan du välja om du vill ha i traditionell försäkring eller fondförsäkring. Har du mer än 10 år kvar till uttag så rekommenderas fondförsäkring för att maximera möjligheten till avkastning.

Om du väljer fondförsäkring så har du två val:

1. välja bolagens entrélösning, dvs pensionsbolagens motsvarighet till AP7 Såfa. Då får du en generationsfond som överlag består av en globalfond, en sverigefond och en eller två räntefonder. Ibland även någon nisch- eller tillväxtmarknadsfond.
  2. Välja egna fonder.
    Du kan läsa mer om urvalet hos Avtalat.se.
    Fundera även på om du vill ha återbetalningsskydd eller ej på försäkringen.
1 gillning

Fond hos någon bank, enklast om du redan har en av de valbara. Sedan en global indexfond.
Traditionell hos Alecta, eventuellt Nordea då jag lärt att de har faktiskt >60% aktier.

Jag är 38 år

50% Alecta
50% LF global (lägsta avgift i marknaden 0.07%)

Källa: LF Global Index är nu billigaste fondförsäkring (avgift 0.07%), ITP1 upphandling 2023

Tack för tipsen :grinning:

När ni väljer fondförsäkring för den andra halvan via Avtalat.se väljer ni pensionsval eller flyttar ni den delen som är fondförsäkring till valfri aktör? Förstår ni hur jag menar?, jag menar vad händer med den andra halvan där pengar som är redan intjänat ? jag vill inte bara att den framtida insättningen ska gå till den nya fondförsäkring utan hela 50% plus intjänat kapital.

Det är bara att logga in och flytta den befintliga upparbetade delen till valfri fondförsäkring under fliken “Pensionskapital”

Tack flyttade halva delen till LF och andra halva lät vara kvar hos Alecta!