Hej! Jag tror att du i ITP1 måste ha minst 50 % i traditionell förvaltning, resterande 50 kan du placera i global indexfond. Därför tror jag att den del du har i Alecta är traditionellt förvaltad. Jag tror dock att Alecta är bra på traditionell förvaltning, de är stora och billiga.
Det viktigaste med ITP1 är att inte fastna i halvdana entrélösningar när man väljer försäkringsbolag till den halvan man kan lägga på fondförsäkringar. Samma princip gäller där som för övrigt sparande, billiga breda indexfonder. Men det är ett aktivt val man måste göra hos många bolag.
Ja, vi har valt indexfonder på de 50% som går att välja på. Så det kanske inte finns så mycket optimering att göra. Kanske flytta från SPP till Länsförsäkringar och köra Länsförsäkringar Global-fond, den har nog lite lägre avgift.
Kolla vilka villkor och fondval som gäller för entrelösning innan du regelmässigt byter från entreval till enskild fond. För Länsförsäkringar till exempel i senaste upphandlingen är entrelösningen vettig och till samma prisnivå som globalfonden.