Fundering kring itp1, saf-lo, kap-kl

Bättre sent än aldrig… nu var det dags att sätta sig in i det här med tjänstepension och skulle behöva lite råd kring hur jag bör tänka kring val av placering :smiling_face:

Har dessa placeringar i nuläget:

Itp1, alecta optimal pension där 50% är bundet i trad och 50% valbart inom vissa begränsningar. Är från ett gammalt tillfälligt arbete så betalas inte in pengar där och finns ca 30k.

Amf, avtalspension saf-lo, 3k. Också gammalt och inga pågående inbetalningar.

Kap-kl, min nuvarande och aktiva tjänstepension.

Har funderar kring hur jag ska göra med ovanstående men blir osäker. Itp1, kan den bundna ligga kvar i alecta och vad bör jag göra med den flyttbara delen? Låta den vara kvar, flytta till spp eller swedbank?

Saf-lo?

Kap-kl har jag läst det rekommenderas att lägga i amf fond, är det de mest optimala?

Har för närvarande allt annat som lönekonto, buffert på e-spar, isk som månadsspar i global indexfond osv hos swedbank. Har sett att Swedbank är valbart även för tjänstepension. Något att fundera över flytt dit eller dela upp det på tex amf fond? Tack på förhand :grin:

1 gillning

Läs den här då får du svar på alla dina frågor :person_tipping_hand: .

1 gillning

Hur gammal är du?
Mina 5 cent kring dina försäkringar är:
ITP1:
50% Trad: Alecta är bland de bättre. Alternativen är Folksam och AMF. Jämför på Konsumenternas. Jämföra och välja tjänstepension i ITP 1 | Konsumenternas
Kvarvarande 50%; Om du har mer än 10 år kvar till pension så rekommenderas 10% aktiefonder. SPP har i mitt tycke bäst urval, speciellt om du vill ha indexfonder.

SAF-LO - det är så lågt belopp så det kvittar vad du gör.
KAP-KL, blir AKAP-KR efter årsskiftet - AMF eller Länsförsäkringar har bäst urval om du vill ha indexfonder.

Vill du däremot ha aktivt förvaltade fonder så får du titta vad varje bolag har för intressant. Swedbank brukar vara populärt hos de som vill ha denna typ av fonder.