Tjänstepension - Handelsbanken?

Vart ska man placera sin tjänstepension?!

Hej! Jag har precis insett att man kan och bör göra ett aktivt val och placera sin tjänstepension i en fondförsäkring. Har nu läst på mer kring det men skulle gärna vilja ha lite tips och råd från er som är insatta i detta :slight_smile:

Jag har ITP1 hos Alecta där 50% är valbart. Frågan är ju då vart det är bäst att flytta det för att få tillgång till så bra fonder som möjligt med låga avgifter?

Jag har mitt lönekonto och bolån hos Handelsbanken så har funderat på dem för att samla mer tjänster på ett ställe. Samtidigt har jag förstått att de kanske inte har det bästa utbudet av fonder, och påverkan på bolåneräntan kanske inte blir så stor i slutändan ändå. Många på detta forum verkar snarare rekommendera LF eller Swedbank.

Hur ska man tänka här?! Tacksam för era tips!

Mycket intresserad av svaren, följer tråden.

Ser ingen poäng att frivilligt samla allt sparande i en bank (om det inte villkoras för att få bättre villkor). Själv är jag inte en nitisk procentjägare men jag har bolånen på en bank, bufferten på en annan, investeringarna på en tredje samt tjp i ett fjärde institut. Jämföra och välja tjänstepension i PA 16 avd 2 | Konsumenternas

Har bra jämförelser av placeringar av tjänstepension för olika avtalsområden.

Håller med att Konsumenternas har bra jämförelseverktyg.

Här är länken som gäller ITP1 avtalet

Egentligen är väl allt valbart. Bara att 50% måste vara i Trad och 50% får vara i fondlösning

Alecta Trad är ju å andra sidan rätt bra för att vara Trad så den delen kan du ju behålla där.

Titta i länken ovan för ITP1 för att skaffa dig en bild över valen du kan göra för 50% delen i fondlösning

Vill du sen har förslag på fonder för den bank du valt att ha din TJP hos så titta under rubriken ”Bästa fonderna per bank” i RT sammanfattningen nedan, från 2025 men osannolikt så mycket ändrar sig till 2026

Lycka till :+1:

1 gillning