ITP val Collectum

Är det här ett bra ITP-val? Eller finns det bättre alternativ? Vad tycker forumet?

Ser bra ut. När du kommit in på LF så kan du byta ut entrelösningen mot endast LF global som bara kostar 0,07%.

Alecta är ju i blåsvädret stup i kvarten men de har hittills bäst avkastning i kombination med låg avgift och högst aktieandel. Risken är att de andra tradförsäkringarna är lika dåliga. Såå det bästa av det sämsta ändå :slight_smile:

3 gillningar

Det är svårt att säga. Det beror på din ålder och din riskbenägenhet.

Ang. Alecta så tillhör de ett av bolag bolagen som presterar bäst med den traditionella försäkringen tillsammans med AMF och Folksam. Dock så har Alecta aviserat att de ska ta mindre risk framöver så man kan misstänka att avkastningen kommer att minska.

Ang. Länsförsäkringar så beror det helt på vilken eller vilka fonder du har och vad du vill uppnå.

2 gillningar

Tack för input!
Hur gör man för att byta till LF global? Hittade inte den i valmöjligheterna…

När du väl har gjort ändringen på Collectum till LF fondliv så bör du få ett konto på LF där du kan logga in. Där kan du sedan välja vart framtida insättningar ska placeras. Förvalet brukar vara entrélösningen. Men du kan då ändra så att framtida, samt eventuellt tidigare insatt kapital, istället ska placeras i LF global. Då kostar den runt 0,07% tror jag att jag läste.

Det du går miste om när du avviker från entrélösningen är att dessa automatiskt justerar ner risken ju äldre man blir. Brukar vara 100% aktier (globalfond + sverigefond) fram tills runt 55-56 års ålder. Därefter sänks aktiedelen och räntor läggs till. Ungefär som AP7-såfan fungerar inom PPM.

Men själv tänker jag att det är mer värt att bara ta globalfonden för den låga avgiften och själv justera ner risken som man själv vill när det är dags för det. Alternativt hoppa på entrélösningen senare i livet.

Sen kan du även välja till efterlevnadsskydd om du vill. Både på din fondförsäkring och traditionella försäkring. Eller snarare välja bort, för jag tror den är förvald. Det kostar en del pengar i avgift hela tiden som du hade kunnat få avkastning på istället.

Men där måste du läsa på lite vad det handlar om så att du själv kan bilda dig en egen uppfattning om det är viktigt för dig eller inte med efterlevnadsskyddet.

3 gillningar

Stort tack för utförligt svar!

Jag har valt 50% Alecta, 25% SPP (Storebrand Global All Countries) och 25% LF (LF Global). Anledningen är helt enkelt att man inte kan dela upp kapital man har hos en försäkringsgivare och kanske blir det fördelaktig i framtiden att ha 2 olika fondförsäkringar om man vill ha olika uttagstider eller flytta bara en del.

2 gillningar

Har valt Folksam i tjänstepensionen. Det står “ITP1” 50% Folksam traditionell försäkring + 50% Folksam traditionell försäkring.

Har varit nöjd med Folksam Försäkringsmässigt och det jag läste om deras tjänstepension så lät det fint.

Men vad är bättre eller sämre? Kan jag få någons åsikt om Folksams trad försäkring.

Jag månadsparar privat på avanza enligt forskningen. Men ni menar på att man borde investera tjänstepensionen på samma sätt?

Det innebär att du har generellt väldigt låg aktieexponering (och därmed lägre förväntad avkastning) samt aktiv förvaltning i din tjänstepension.

Jag anser att för de allra flesta är det bäst att byta 50% till en fondförsäkring hos t.ex LF. Detta för att öka risken och investera mer enligt forskningen.

2 gillningar