ITP1 - Hur ska jag välja?

Hej!

Jag skulle vilja ändra placeringen i min tjänstepension och behöver tips. Jag är 35 år och anställd arkitekt hos en privat arbetsgivare med kollektivavtal. Jag har inte gjort någon ändring sedan jag började jobba och fördelningen är idag på 50% Alecta traditionell och 50% Alecta traditionell försäkring.
För den traditionella delen (50%) får jag välja mellan

• Alecta, AMF, Folksam, Nordea Liv & Pension och SPP

För resterande delen får jag dela upp i ett (50%) eller två bolag (25%/25%) och får välja mellan:

• trad: Alecta, AMF, Folksam, Nordea Liv & Pension och SPP
  • fond: Handelsbanken Liv, Länsförsäkringar Fondliv, Nordea Liv & Pension, SPP och Swedbank försäkring

Jag har förstått att jag som 35-åring med minst 30 år kvar i arbetslivet borde välja en fondförsäkring för de 50% där får välja fondförsäkring. Vilken av de ska jag välja? Och ska jag dela upp i 25/25 eller inte?

Ska jag ha kvar Alecta för den traditionella delen?

Tack så mycket på förhand för hjälpen!

2 gillningar

Hej!

Jag föreslår fondförsäkring på den delen du kan välja det. Länsförsäkringar fondliv har seglat upp som en favorit. Där kan du då välja fonden Länsförsäkringar global index till en avgift på 0,07%.

Själv har jag Swedbank fondförsäkring och har där valt global indexfond plus lite teknikfond.

När man väljer en fondförsäkring så brukar man först hamna i deras entrélösningar som oftast består av en globalfond samt en sverigefond. När man blir äldre så sänks risken genom att blanda in en eller flera räntefonder. Ungefär som AP7-Såfa i PPM.

Man kan när man vill välja att avstå entrelösningen och själv välja fonder och fördelning. Ofta är fonderna lite rabbaterade.

Vad gäller den traditionella delen så är det svårare. Alecta har historiskt haft högst aktiedel och högst avkastning. Jag har därför valt Alecta. Samtliga tradföräkringar sysslar med mycket aktiv förvaltning och de är generellt svåra att förstå sig på.

5 gillningar

Tack Mattias!
Ska jag då bara välja ett bolag för fondförsäkringen eller ska jag “sprida risken” på två bolag med 25/25?

1 gillning

Smaksak. Jag har bara valt ett bolag. Om du väljer två olika så kan du planera olika uttag för dem när det väl är dags om du tycker det är en fördel :slight_smile:

1 gillning

Hej! Jag får inte riktigt möjlighet att välja Länsförsäkringar Global Index. Jag väljer “Ett bolag för 50%”, och sedan så är det enda från Länsförsäkringar som jag kan välja “Länsförsäkringar Fondliv”. Hur väljer jag Global Index?
Bonus fråga! Jag kör just nu Alecta(trad)-Länsförsäkringar(fond) i 50/50 split, men körde tidigare Folksam (trad)-Swedbank(fond) i 50/50 split. Bör man flytta befintligt kapital?

[

Jag gissar att du inte just nu väljer hos Länsförsäkringar utan väljer vilket bolag du vill flytta till? Så var det för mig när jag nyss gjorde flytten via Collectum. Först flyttas pengarna vilket kan ta någon månad, sedan får du ett konto hos Länsförsäkringar där du kan logga in och välja fonder. Men inte förrän allt är klart så att säga.

Jag är mitt i flytta rundor på mina pensionslösningar då jag har småslattar här och där då jag bytt jobb ofta. Jag väljer att samla så många det går till ett bolag eller några få, så slipper man logga in på 100 ställen. :slight_smile: Det som går att ändra från Traditionell till fond gör jag bytet. för majoriteten har jag valt Länsförsäkrignar av den delen som går att flytta via Collectum. .

1 gillning

När du gör flytten på collectum så kommer du så småningom få ett konto på LF där du kan logga in. Du kan då välja att antingen hamna och ligga kvar i deras entrelösning eller så kan du välja att framtida (samt eventuellt redan existerande kapital) ska placeras i andra fonder som du väljer själv, t.ex LF Global index.

Jag tycker Alecta för traditionell försäkring och LF fondliv för fondförsäkring låter utmärkt.

Edit - såg att @Sabaton redan hade svarat

Här kan du läsa om byten på LF: Så placeras dina pengar

Där visar de även vilka fonder de har: Fondkurser - jämför och hitta rätt i fondlistan - Länsförsäkringar

Edit: Svaret va menat till TS