Jag har precis börjat nytt jobb som har kollektivavtal och är ansluta till Teknikföretagen och Tekniktjänsteavtalet. Gällande pensionen så kommer jag alltså få 4,5% av lön upp till 7,5 ibb och 30% över detta (ITP1).
Är detta en bra tjänstepension? Har en lön på 55tkr per månad. Kan jag flytta denna till Avanza och slippa eventuella skalavgifter? Någon som vet om/hur stora skalavgifterna är? Kan jag byta fonder tex och är det något jag bör göra isåfall?
Tacksam för input på min nya tjänstepension! Allt gott, Sanna
Det är en normal tjänstepension. Mig veterligen finns det inte så stora variationer i nivån på avsättningarna men någon kanske har bättre information där. I min värld är det här standardnivån och det är absolut inget fel med den.
Skalavgifterna beror på vilken förvaltare du väljer. Det har funnits andra trådar om det och tydligen finns det dolda avgifter och annat konstigt. AMF Pension är en förvaltare som ska vara fria från sådant.
Du kommer också få avsättning för flexpension. Tror det börjar på +0,7% och justeras upp till +1,2% i teknikavtalet. Det är alltså mer i tjänstepension än standard.
Du kan inte flytta tjänstepensionen till Avanza. Däremot kan du flytta hälften till en fondförsäkring hos SPP och antingen stanna i deras entréfonder (global och svensk indexfond) eller byta till andra fonder om du vill.
Skalavgifterna i ITP är rätt låga. Collectum tar en fast avgift på 1% på insättningar (max 450 kr per år) men sedan tar de ingen återkommande avgift. Vad jag vet har inget av fondbolagen någon egen avgift utöver förvaltningsavgifterna för fonderna
Småspararguiden har en artikel om vad du kan välja inom ITP:
Skalavgifterna är inte så stora i ITP. Det man skulle kunna ha åsikter om är att max 50% kan vara placerat i aktiefonder, resterande måste ligga i sk “traditionell” förvaltning, som absolut inte behöver vara dålig.
Men oavsett tror jag inte du kan flytta något till Avanza, så det är nog oavsett bara att “gilla läget” eller byta jobb.
tack för svar! okej skönt att veta att det är en normal pension. läste på lite och amf verkar jag kunna välja på för den traditionella försäkringen men såg ut som de hade lite bland den högsta avgiften 0,20% och “endast 45%” aktier mot tex alecta som har avgift 0,11% och 60% aktier. men kan ju va gammal info, hittade det i den länken som Emil skickade så kanske har uppdaterats. eller menar du att även om den ser dyrare ut så har de andra dolda avgifter så amf ändå är den bästa?
jag har haft itp1 för länge sedan via en tidigare arbetsgivare, eller de slutade att betala in 2018. så du menar att nuvarande bolag ska betala även för dessa år (2018-tills nu)? det vore ju väldigt generöst om det vore så…
tack för svar! vad innebär flexpension? har inte hittat någon info om det.
såg att det fanns några olika aktörer man kan välja för fondförsäkringen, och i länken du skickade rekommenderade de spp så kanske byter till dem. är det bra att stanna i deras entréfonder eller bör man byta?
Att tänka på är att hälften måste ligga i en traditionell försäkring som du beskriver men hälften har du möjligheten att sätta in på en fondförsäkring istället, med 100 % aktier. Där kan du välja till exempel SPP:s fonder.
Flexpension innebär egentligen bara att de sätter in mer pengar till tjänstepensionen Facket skriver en väldans massa text om det men det är ett enkelt koncept.
Nä, det är samma nu som 2018.
Nej, det är den gamla ITP2 som funkade lite så. Tror ITP2 är baserat på lönen du hade dina bästa fem år eller något sånt. Men du ska förmodligen ha ITP1 där de helt enkelt sätter av pengar som du får placera.
Alla avtal har olika villkor och det är inte så att en alltid är billigast. Det har funnits genomgångar som visat på dolda avgifter som ett problem. Jag kan inte säga så mycket detaljer om det men noterade tidigare att Futura pension stack ut negativt och AMF positivt. Jag tror inte att det är något akut problem.
50% i Trad delen är inte så mycket att gråta över. Moderna Trad är inte så lågrisk som de var förr, utan ofta med 50-60% aktieandel. Många verkar välja Alecta för denna delen pga låg avgift och rätt bra avkastning. Ocmjag kommer ihåg rätt runt 8% senaste 5 åren.
AMF är nog också rätt populär men något högre avgifters
För 50% fondlösnings delen så verkar Futur Pension och SPP vara populärt. Det är hårt förhandlat tack vare Collectum (valcentralen). SPP har något högre skal/flytt avgifter men något vassare fonder som jag upplever det. Dock har jag mycket hos Future Pension (icke kollektivavtalat) och är nöjd.
Du kontaktar Collectum som är Valcentral dvs där du gör dina val som de implementerar mht vart du ska placera pengarna.
Man loggar in på Collectum.se med Bankid och gör sina val där. När fondförsäkringen är skapad så loggar man in på spp.se med Bankid för att välja fonder.
Tack för svar allihopa! Då känner jag mig mer upplyst. Det lutar åt att jag väljer SPP som fondförsäkring och då är nästa fråga, vilka fonder är bra? breda med låg avgift antar jag är bra, men finns säkert många att välja på? finns det några som rekommenderas?
SPP har en bra global aktiefond som innehåller alla världsdelar man behöver. Du kan sätta allt i den. På ITP är den dessutom extra billig, om jag minns rätt, typ 0.15% eller liknande? Den kostar ca 0.30% i normala fall annars.
Jag har ITP1 och har precis flyttat hop mitt kapital som tidigare spretade något. Tycker Småspararguidens förslag är vettigt. Låt det som måste ligga i traditionella delen ligga kvar i Alecta och flytta det övriga till SPP. Detta gör du som sagt på Collectums hemsida. Glöm inte att även ändra så att framtida insättningar sker till 50 % till SPP.
En sak som kan vara värd att ha i åtanke är om du vill ha återbetalningsskydd för efterlevande. Då är det bra att välja det INNAN du påbörjar kapitalflytt, eftersom det låses under tiden flytten pågår. Det tar ca tre månader är flytta kapital från traditionell förvaltning till fondförvaltning.
Sedan kan du gå till SPP:s egen hemsida, logga in och välja specifika fonder. Innan du gör ett val så hamnar du automatiskt i deras entrélösning, som inte är dålig. Här är text från konsumenternas.se som beskriver hur entrélösningen funkar:
SPP Ett val ITP: Entrélösningen består av en aktiedel och en räntedel fördelat på fyra olika fonder. Samtliga fonder kommer från SPP varav två fonder är aktiefonder och två är räntefonder. Aktiedelen består till 70% av SPP Aktiefond Global och till 30% av SPP Aktiefond Sverige. Räntedelen består till 70% av SPP Korträntefond och till 30% av SPP Obligationsfond. Fram till och med 58 år så kommer en kund med pensionsålder 65 ha 100% i aktiedelen. Därefter kommer aktiedelen successivt minska för att 5 år innan pensionen är slutbetald nå 20%. Kapitalet är då alltså fördelat med 80% i räntedelen och 20% i aktiedelen. Vid livsvarig utbetalning nås lägsta aktieandel vid 80 år, 15 år efter pensionstidpunkten. Fördelning mellan fonder inom respektive del är konstant.
Men om man ska tro Småspararguiden så tycker de att den något högre avgiften för mer viktning åt Sverige är onödig då SPP Aktiefond Global är väldigt billig och dessutom innehåller tillväxtmarknader. Själv har jag gått på deras rekommendation och ändrat till 100 % globalfonden. (Obs finns fler globalfonder så kolla att du väljer rätt.)