26 år | Futur pension | Vilka fonder ska jag välja?

Hej,

Är 26 år och har nu börjat få tjänstepension på mitt första “riktiga jobb” efter examen. Har Futur pension som tjänstepension och även ett privat pensionssparande på Lysa med 100% aktier (lägger 500/mån där). Eftersom jag har en ocean av tid till min pension så vill jag ju ta hög risk i mitt pensionssparande och jag vill gärna göra det bra från början så jag har koll på att det blir bra för mig i framtiden.

Gick in och kikade på min tjänstepension och just nu ligger allt i fonden “Danske Invest Alloc Horisont Försiktig” antar att det är ett default val eftersom jag inte valt något. Och jag tycker den känns för försiktig för mig som 26 åring med 68,55% räntor och 31,42% aktier. Tänker jag rätt i det?

Och vilka andra fonder på Futur pension ska jag då välja om jag byter? (tycker allt ser ut att ha dyra avgifter)

Kan jag byta bolag eller är det förutbestämt av min arbetsgivare att det är Futur pension som gäller? Och vad ska man då byta till?

Känner mig lite lost i djungeln och har aldrig kikat på min tjänstepension innan så vet inte hur det fungerar. Men vill samtidigt passa på och göra det bra från början när jag har så många år kvar…

1 gillning

Beroende på avtal är det olika avgifter på fonderna. Är det kollektivavtal?

Jag har också en TJP på Futur (icke kollektivavtalad sådan och ej flyttbar). De vettigaste fonderna för att härma basportföljen med 100% aktier som ju är rimligt när man är 26 :slight_smile: är de nedan

• DI SICAV, Global Index 80-90%
  • DI SICAV, Sverige Beta 10-20%

Båda är vettigt billiga indexfonder med hyfsad bredd. Inte kanske bäst i klassen men bra nog i min mening.

Futurs prissättning av fonderna skiljer mellan olika företag som signat upp hos dem, som jag förstår det, så kolla det. I mitt fall ligger de 2 ovan under 0.2% efter rabatt.

I övrigt finns det ju en massa olika fonder, branchfonder, om man vill krydda portföljen med en 10-20% sådant, men se då upp med avgifterna. Det är dock inget som rekommenderas av RT.

3 gillningar

Hej!

Du tänker definitivt rätt i det!

Om du önskar flytta på tjänstepensionen behöver du ta reda på om den har flytträtt eller inte. Själv har jag AMF, vilket jag är nöjd med. De har bland annat låga avgifter. Småspararguiden skriver om AMF om du är mer intresserad.

Småspararguiden har också en guide om man är fast i en viss pensionsförvaltare. Enligt dem rekommenderas Danske Invest Global Index för just Futur Pension. Den har dock en årlig avgift på 0,47%.

2 gillningar