Hej, är så glad och tacksam över att ha hittat hit. Lär mig massor genom att läsa. Jag är 62år och har på senare tid börjat engagera mig i min pension och mitt sparande. Ja ja bättre sent än aldrig🙄. Jag har ca 700000kr som jag tänker investera, en sparhorisont på ca 8-10år. Har mitt sparande på handelsbanken. Där har de gett mig rådet att spara i auto 100 criteria.
Jag har även funderat på att köra:
shb global index criteria 60%
Amf kort ränta 20%
Shb global småbolag 10%
Shb svensk index 10%
(eller ta bort räntefond och köra 60, 20, 20)
Jag är en riktig velmaja och vet inte hur jag ska göra. Vad tycker ni? Ni kanske har ett helt annat förslag?
Mitt tips med hänsyn till ovan:
välj det som är enkelt - en globalfond + ett bankkonto. (eller AMF räntefond kort)
Två separata block, ett för risk, ett för stabilitet.
Man kan blanda in sverige och globala småbolag men om det redan nu får dig att vela vilken fördelning du ska ha mellan dem så är risken stor att du fortsätter ändra i ditt sparande, om du är en velande person.
Jag hade nog valt 80-100% globalfond och resten bankkonto och trappat ner ju närmre uttag man kommer.
Dock svårt när man inte vet totala risknivån.
Ägt boende eller hyresrätt, placering av tjänstepension, PPM osv.
Men även om du börjar ta om 8-10 år så kommer du inte ta ut allt direkt (?) därför kan du låta andel aktier vara ganska hög och trappa ner långsamt
Tack för svar! Jag har en buffert på bankkonto. Har fått rådet att ta ut tjänstepensionen mellan 5-10år och sedan ta vid behov av sparpengarna (när tjänstepensionen är slut), alltså inte ta ut allt på en gång. Jag tänker jobba till jag är 67år. Jag bor i hyresrätt.
Se till att kolla vad fondförvaltningsavgiften ligger på. Är inte säker men har för mig att criteria är åt det högre hållet? Undvik att välja fonder med en avgift på mer än 0.4%, helst lägre. Du kan ju också flytta dina pengar från Handelsbanken till tex Avanza/Nordnet eller lysa.