I ppm har jag “apan”. Förvisso generationsfond, men låg avgift ändå. Eventuella synpunkter att omviktningen börjar för tidigt (55 år) och att sparkonto i vissa avseenden slår räntefond.
Men hur gör ni med tjänstepension och privat pensionssparande? Har ni generationsfond (smidigare) eller global indexfond (billigare)? I princip samma innehav, men ca 0,5% respektive ca 0,2% i avgift. Om global indexfond, tänker ni byta till generationsfond vid ca 55 år eller vikta om själva? Till räntefond eller sparkonto isåfall?
Tror det är jättesvårt att säga något utan att veta något om helheten eller målen med sparandet. Det som jag upplever är det vanligaste misstaget är att man inte tittar på hela ekonomin. Det vill säga att ta med privat sparande, eventuell förmögenhet i huset etc.
T.ex. @angaudlinn kör ju 100% aktier trots att han egentligen är en i uttagsfas vilket går emot rätt många rekommendationer, men när man då kombinerar det med pension och obelånat boende, så visar det ju sig både vara sunt, rimligt och rätt.
Okej värde på villa med belåningsgrad på ca 30%, men amorterar ändå. Buffert på sparkonto och framtida bilbyte på sparkonto (ska bli bättre på att jaga bättre ränta). Inga övriga bevara värdet-sparanden, d.v.s. inga direkta mellanlånga sparmål (lite oambitiöst månne, rentav sorgligt?). Har generationsfonder för tjänstepension och på ISP. “Vanligt” sparande, för pension och annat 10+ år, 100% i indexfonder (global/tillväxt/Sverige). Tänker att man inte har så mycket att förlora på att ha globala indexfonder även för tjänstepension och ISP om man ändå har dyrare generationsfonder med högre avgift idag. Om man är på tårna när det närmar sig pension vill säga. Är avgiftsskillnaden värt “jobbet” liksom?
Kan du få till ett likvärdigt upplägg och innehåll själv har lägre avgift per definition en fördel. På RT finns en räknare som du kan labba med och se vad olika avgifter kan göra för skillnad.
Jag fyller 64 senare i år och kör 100% aktier i mina indexfonder för sparande, premiepension och tjp.
Men då ska vi komma ihåg att jag har tre årsutgifter på fasträntekonton och två tredjedelar av tjp i traditionell förvaltning.
Och ett betalt hus finns också som tillgång. Alltså behöver jag inte ta ner risken i mina indexfonder.
Fundera lite på din totala bild av tillgångar. Ibland tror glidepath och generationsfonder mest gäller dem som har en väldigt stor andel av sina tillgångar i aktiefonder.