Jag sparar i dagsläget ca 4000 kr i månaden och skulle gärna få lite input. Just nu fördelar jag de här 4000 kr med en jämn split mellan 4 olika fonder.
Tycker ni att det är en rimlig fördelning eller blir det ”en fis i rymden” när jag fördelar summan på 4? Ska jag istället fokusera på färre fonder?
Är alla bra, breda, billiga och globala indexfonder, så finns ingen nackdel att ha flera. Men ingen direkt fördel heller, då de flesta har väldigt lika innehav.
Jag kör på två olika, på två olika banker. Mest på grund av att jag gillar att ha två olika banker, om en får teknikstrul.
Jag har själv en liten del , kanske 5 % i investmentbolag men det är det enda jag skulle ifrågasätta. Jag hade nog lagt en mindre andel i den korgen, men allt skall ses i kontexten av hela din förmögenhet dvs statlig pension, tjänstepension, hus mm. Det jag själv tänker på när jag väljer något som inte är global idxfond är “vad skall denna tillgång göra ?” dvs under vilka förutsättningar skall den röra sig annorlunda än en random global idx fond.
Nordeas generationsfond är väl en typisk dyr allokeringsfond som är bra att byta ut, den tillför inget direkt mervärde (kolla avgift osv). Investor kan ju vara bra för att få lite exponering med home bias, men jag hade hellre lagt det i en bredare Sverige-indexfond. Och vad är det för inriktning på fondroboten?
Personligen har jag fördelat på indexfonder med olika geografisk inriktning för att få bredare exponering och för att jag inte tror på marknadsvärderingarna i AI-relaterat: Global (USA), Global small cap, Europa/Sverige och Emerging Markets. Forumdoktrinen är ju dock all in på Globalfond (70% amerikanska AI/tech-bolag), men det har skrivits många trådar på det ämnet.
Fondroboten har en bred investeringsfokus med 63% aktie- 37% räntor split i dagsläget och en horisont på 5-10 år. Ska tillägga att jag har precis börjat med fondrobot.
Intressant med generationsfonden, håller med om att avgiften är dyrare än vad jag skulle föredra. Hur ska man tänka kring privatsparande för pension? Det jag gillar med en generationsfond är att den anpassar risken efter min ålder men tråkigt att betala så hög avgift för ett långsiktigt sparande. Skulle en global indexfond vara ett bättre val för pensionspar? Eller kanske till och med ett nytt fondrobot-konto med en lång horisont?