Portföljer och fördelning

Hej! Jag undrar hur portföljerna ser ut idag, tidigare fanns det ju nybörjar, barnporföljen osv. Tänker spara på lång sikt och undrar om det är basporföljen som isåfall är bäst för det. Läste om den i erat senare inlägg.

Tacksam för svar. /Robin

Här får du svaret på din fråga :+1:.

2 gillningar

Basportföljen är utmärkt för långsiktigt sparande!

70% Länsförsäkringar global indexnära eller Avanza global
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära eller Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Nybörjarportföljen och globala barnportföljen är en kombination av denna basportföljen kombinerat med sparkonto/räntefonder samt lite guld.

3 gillningar

Eller låt en robot göra jobbet, ofta rekommenderas lysa eller opti. Båda har sina meriter men också skillnader i avgifter. Dock ska det sägas att representanter från både lysa och opti besöker forumet och podden för att bli grillade och svara på frågor vilket jag tycker är väldigt bra.

1 gillning

Tack för svar!! Då kör jag på det. Har som sagt lång sparhorisont på pengarna. Är det ingen annan uppbyggnad till portföljen som kan vara bättre med 10+ år? Eller hade du kört på den portföljen du länkade mig?

Mvh Robin

Jag kör i princip basportföljen fast jag använder etf:er.

Kommer alltid finnas något som går bättre på 10 år men dessa värdepapper är inte lätta att hitta i förväg. En global indexportfölj kommer ge bra odds för lång sparhorisont.

Vill man hålla det extremt enkelt så kan man hålla sig till endast globala indexfonden.

2 gillningar

Men vad är fördelen med en robot mot att bygga en egen bra portfölj som exempel basporföljen här? Tar inte robotarna ut en avgift? /Robin

1 gillning

För egen del så kan jag inte sluta att jämföra och ständigt fundera vilken fördelningen som är bäst och därför mixtra med fonderna. En robot är tråkig och begränsar dåligt inflytande. Perfekt för mig… Sen kommer robotarna åt vissa fonder du inte själv kan spara via tex avanza. Jag vet dock inte hur viktigt det egentligen är. Vissa av oss gillar även råvarudelen i opti, andra tycker den är helt oväsentlig och för dyrt. Men på sikt, vem vet, det är troligen hugger som stucket. En global billig indexfond, som du låter vara i fred kommer högst troligt alltid vara ett bra val

1 gillning