Fondavgifter och pensionssparande

Hej, nybörjare här. Jag vill tacka för ett riktigt bra forum och blogg. Många goda tips.

Jag har läst fyra-hinkar-principen och har börjat spara i passiva hinken. Jag är 27 år gammal och har aldrig någonsin köpt varken fonder eller aktier tidigare. Jag började intressera mig i det här för ca 2 veckor sedan, bara så man får förståelse för hur lite jag kan om detta.

Eftersom det rekommenderas att spara i b.l.a. fondrobot så valde jag att spara min passiva hink i Avanza auto 6. Det jag funderar på är om detta är ett klokt val, eftersom totala fondavgiften är 0,55%. Jag vill minnas att jag har läst här att man ska välja en fond med max 0,4% totalavgift. Bör jag byta fond och välja tex en Global Indexfond som har max 0,4% avgift? Spelar det någon roll vad jag väljer så länge det är en global indexfond med högst 0,4% avgift?

Tack i förhand. Mvh

Japp Länsförsäkringar global indexnära för passiva hinken.

Varför inte Avanza Zero som har 0% avgift, är det för att den inte är global tänker man?

Tack för tipsen!

Hej, Sverige är enbart 1% av den globala marknaden, och Avanza Zero har enbart 30 företag. Med LF Global får du över 1500 st. Det ökar diversifieringen och avkastningen för den stora risken du tar.

Hej,

Avanza Auto är en typ av fondrobot, eftersom det är en tjänst där dom placerar åt dig efter dina kriterier aktier/räntor så tar dom ut en avgift för detta. Därav den lite högre kostnaden.

Du får fundera över vad sparandet är till för, tidshorisonten får styra din riskprofil och sedan fundera över hur aktiv du vill vara i ditt sparande.
Vill du byta fonder varje år samt ombalansera så kan en egen portfölj av fonder vara att föredra för att komma ner i avgifter, men vill du inte hålla på så är en fondrobot som Lysa eller Avanza Auto att föredra :ok_hand:t2:

Vill du göra en egen portfölj så kommer ett avsnitt om onsdag från Jan med portföljuppdateringar!

Du kan däremot redan se dom här:

Hej Robin, tack för svar! Min sparhorisont är 35 år. Sparandet är till för pensionen alltså, det är passiva hinken. Jag kikade på Jans utkast på modellportföljerna inför 2021. Vilken portfölj hade passat in i mitt ändamål där tycker du? Basportföljen eller höga-risk-portföljen (Globala barnportföljen)?

Ahh då förstår jag!

Jag själv är mer för Basportföljen, tycker att en lång tidshorisont bör bestå av aktiefonder då det är de historiskt som har gett högst avkastning på lång sikt. Visst, historisk avkastning är ingen garanti för framtiden, men jag tror fortfarande att det är bolag som kommer att få våran ekonomi att fortsätta utvecklas framöver.