Fondfördelning och sparande

Jag har precis öppnat ISK på avanza.
Har även 2 sparakonto + på avanza innehållande buffert.

Fondfördelningen jag valt ser ut enligt nedan.
• SPP Aktiefond USA A
• Spiltan Aktiefond Investmentbolag
• AMF Aktiefond Global
• Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK)
• SEB Sverigefond Småbolag C/R
• SEB Sweden Equity C (SEK)
• SEB Sverige Indexnära A

funderar på att komplettera med AMF Balansfond.

Åsikter om min fördelning? Är det dumt att spara 10 000 SEK per månad enligt ovanstående eller är det för “riskabelt”.

Hur tänker ni andra?

1 gillning

Hej och välkommen hit.

Jag känner inte till alla de fonder du valt i detalj, men jag kan tänka mig att du har en del överlapp mellan olika fonder vilket kan göra portföljen onödigt komplex. Exempelvis består en globalfond redan av ca 50% USA, så att ha en extra USA-fond är bara nödvändigt om du vill vikta extra mycket mot just USA.

Sedan kan det vara värt att titta på avgifterna. På bloggen finns artiklar med tips på bra fonder 2021 för olika inriktningar. Kolla där och jämför.

Om det är en vettig portfölj att månadsspara i och om den har rätt risk kan bara du avgöra. Den kan vara rätt för dig men helt fel för mig. Allt beroende på förutsättningarna. Har du kollat in artiklarna/avsnitten om att komma igång med sparandet och “fyra-hinkar”? För mig var de en ovärderlig hjälp för att hitta rätt risknivå i mina investeringar.

Hej, kul att du börjat investera!
Jag räknar till 4st Sverigefonder. Finns det nån anledning att du inte t.ex. endast kör Plus AllaBolag? Då får du samtliga svenska bolag i en enda billig fond.

2 gillningar

Med tanke på premien i underliggande aktier kan spiltan invest drabbas hårt när flödena vänder.

Hej, bristande kunskap och engagemang helt enkelt :slight_smile:

Hej :smile: , och tack.
Jag har kollat lite lätt på artikeln.
Det jag sparar i fonderna är “passiva” hinken tänker jag.
Jag har en bra buffert på sparkonton.
Jag vill väl bygga upp ett långsiktigt sparande med denna fondfördelning, utan att ta dumma beslut och onödiga risker men samtidigt se utveckling.
Har även kollat över avgifterna och de är blandade.
Tack för tips, ska kolla bloggen :slight_smile:

Med långsiktighet i Passiva hinken så är det bara att dra på med risken. 90-100 procent aktiefonder är det som brukar rekommenderas. Vilka fonder som kommer gå bäst kan ingen veta, men breda indexfonder med låg avgift är det som forskningen premierar. På bloggen finns även modellportföljen Globala barn-portföljen som lämpar sig för Passiva hinken. Ta en titt för inspiration.

Själv kör jag Lysa 90/10 i min Passiva hink.

Lycka till!

Just för den passiva hinken så passar modellportföljen “Globala Barnportföljen” utmärkt! :slight_smile:

Hur tänker du att du ska fördela mellan dessa fonder? Alltså hur många % av innehavet i varje fond?