Hej, skulle behöva lite råd från mer kunniga. Försöker mig på en 90/10 portfölj med lite fler fondinnehav och undrar om jag krånglar till det i onödan. Har en del på Lysa också, samt bra buffert på sparkonto (43 år, sparar långsiktigt).
Vad tror ni om typ detta upplägg på Avanza för ca 200k? (medvetet viss lutning mot hållbarhet). Tacksam för feedback!
SPP Global Plus A – 60%
SPP Global Solutions – 3%
SEB Sverige Hållbar Index – 5%
PLUS Mikrobolag – 1 %
PLUS Småbolag – 3 %
Proethos – 4%
Spiltan Investment Aktiefond – 4 %
Handelsbanken Global Småbolag – 3%
Handelsbanken Hållbar Energi – 2 %
Robur Access Asien – 2,5%
Avanza Emerging Markets – 2,5%
Räntor:
Spiltan Räntefond – 2,5%
AMF Mix – 2,5%
IC Avkastningsfond – 2,5%
AMF Lång – 2,5%
Utmanare:
Länsförsäkringar Global Index (delas 50/50 med SPP)
Robur Ny Teknik
Sparkonto istället för räntor (ca 0.8-0.95% ränta)
Jag är ny men jag tycker om att förenkla.
Jag har
LF global indexnära 40% ( jag vet att andra vill ha högre)
SEB hållbar Sverige 15%
Spiltan aktiefond investmentbolag 15%
Avanza emerging markets 20% ( hälften av denna anser jag är också global eftersom världen är större än USA )
Lekhinken ca 10% fördelad på
Öhman global growth ( bra beta och sharpekvot )
Öhman global småbolag hållbar
Auag Precious Green
Jag skall eventuellt köpa lite guld.
Eftersom jag är ny och tycker att vi lever i en lite osäker tid så har jag bara investerat 30% av mitt totala kapital då den andra 70% är i en bank som ger 0.80% I ränta. Jag kommer att månadsspara och har bra med likviditet att köpa om börsen går ner.
Ja, håller med om att min portfölj är på gränsen till onödigt komplex. Får kanske kill a few darlings. Har också hyfsat mycket på sparkonto med liknande ränta, men ska pytsa över en del i taget över året. Tror också det är klokt att hålla krutet lite torrt då jag förstår att priserna ligger ganska högt.
Har läst vidare och ska nog förenkla i din stil med 40% sparkonto, 50% passiv och ev. 10% aktiv.
Månadssparar 3-4k också + överskott (lever sparsamt av naturen).