Fråga angående sparande | Vilka fonder och fördelning

Hej! har egentligen två frågor.

1. Räcker det med 70% LF Global och 30% Plus Alla bolag Sverige index?
  2. Om jag bestämt mig för en fördelning enligt fråga ett eller så om på bilden, innebär det att jag dels ska följa den procenten fördelat varje månad och dels se till att jag har säg 70% av kapitalet i lf global och 30% av kapitalet i Plus allabolag eller är det enbart fördelningen jag börjar spara med och fyller på med varje månad?

Alltså… är den procentuella fördelningen vad jag bör månadsspara varje månad eller ska jag även vikta om så att det är samma procent av innehavet varje år i fonderna oavsett om en går bättre än en annan? Hoppas ni förtstår.

Jättebra fonder och ja det räcker med dem.
Du kan vikta om hela portföljen till din målvikt t.ex. årsvis.

Du skulle kunna plocka in LF tillväxt (eller annan billigare tillväxtmarknadsfond) på 5-15% om du även vill ha tillväxtmarknader men det är inget måste.

1 gillning

Okej tack! Du hade valt den fonden framför en global småbolagsfond också?

Okej så det rimliga är att man månadssparar sin bestämda andel i varje fond varje månad och sen typ en gång om året ish viktar om så att inte ett innehav får för stor procentuell andel jämfört med vad man vill ha om den skulle växa mer än en annan av fonderna tex?

Ja månadsspara enligt samma fördelning som din målfördelning är. Med tiden så kommer fördelningen drifta beroende på hur fonderna presterar och då kan du återställa typ 1 gång om året. Alltså sälja lite i den som gått bättre än den andre och köpa mer av den andra fonden för att få tillbaka ursprungsfördelningen.

1 gillning
  1. Förmodligen, jag har Avanza emerging markets men ingen global småbolagsfond då jag tycker att avgifterna på dem är lite för höga.

Huvudsaken är att du har LF global som bas (60-80%), resten är lite upp till preferens.

1. Precis.
1 gillning