Alla fonderna förutom Länsförsäkringar global ger väldigt lite i avkastning (några hundralappar typ) eftersom jag inte har så mycket pengar i de fonderna jämfört med LF global.
Det kan låta som en dum fråga kanske men jag frågar ändå. Är det bättre att ha färre fonder och mer pengar så att avkastningen eventuellt blir större än att ha flera fonder som ger några hundralappar om ni förstår hur jag menar?
Motivering av fonder:
LF global indexnära: Hyllas på forumet och har gett mig väldigt bra avkastning över tid.
PLUS Sverige Allabolag: Bra med Sverigefonder bred
Spiltan Investmentbolag: Bra att ta rygg på Svenska investmentbolag
Spiltan Aktiefond Global. Samma som Svenska fast USA och Warren Buffet
Länsförsäkringar Europa index (jag har bytt från Franska aktierna LVMH och Hermés till denna fond (då har jag flera fonder som har innehav i de företagen vilket ger mig större innehav utan att äga aktierna.Plus bra med extra Europa tänker jag).
Avanza Emergin Markets: Bra att ha tillväxtmarknad enligt många.
Vad skulle ni göra i min situation? tacksam för input
Såhär ser en av mina fondportföljer ut, jag har också ganska spridda skurar. Mest för att jag inbillar mig att jag får större riskspridning, fast med lite extra Sverige och lite mindre USA.
Detta lite för att jag tycker att globalfonder har lite för mycket USA, Avanza Global i skrivande stund 68.4% USA, LF Global har 70.89%.
Min totala portfölj har denna spridningen:
På sikt (Vid nya insättningar) sätts pengar bara in i Globalfonden just nu för att vikta upp USA lite mer, målet är 40-50%~ USA totalt. Men inte i närheten av 70%!
Kanske inte svar på din fråga, men lite input iallafall
Anledningen till att jag har 86% i LF global är för att i poden om jag inte minns fel så har det diskuterats 70% globalfond (nu har jag ju mera än så det har liksom blivit så).
Det blir ingen skillnad i ränta-på-ränta-effekten om det är det undrar? Om du har en fond som avkastar 10% eller 5 fonder som ger 10%. Det ger samma effekt.
Jag har också runt 80% i globalfond. Resterande 20% i Sverige, tillväxtmarknader och Småbolag.