Investering/Spar

Hej jag har varit på bankrådgivning på LF bank. De rekommenderar mig att investera i deras bekväm och stabil-fonder med kostnader mellan 1- 1,5%. Är de några som är bra att investera i eller ska jag använda någon av LF’s andra fonder? Har sedan tidigare sparat i LF global index samt LYSA. Tacksam för svar// nybörjare.

Du har varit på ett banksäljmöte. De har försökt sälja sin (dyra) fond till dig. Varför ändra din nuvarande allokering som låter billig och bra?

1 gillning

Mycket låg andel aktierfonder i den lösningen till en hög kostnad.

Om du tackar ja till erbjudandet kammar banken hem jackpot.

Om du vill ha rådgivning gällande din ekonomi rekomenderar jag dig att betala en oberoende rådgivare som sätter ditt intresse först, inte bankens.

Tycker det är så fult av bankerna att hålla på så här.
Var ärliga istället och rekommendera er egna, breda, billiga, passiva indexfond!!

Innan jag fick bra koll på allt det här så var jag på möte i våras. Fick tips om LF Sparmål 2045 för barnspar, 0.5%. I övrigt ganska snällt möte ändå måste jag säga, fick input på fördelning utan specifika tips om dyra fonder, lite cred där ändå.
Senare hemma tänkte jag, varför inte göra det enkelt och billigare med minst 18 års sparhorisont, och kör sedan dess globalfond där. Kul att se att fler får upp ögonen för deras försök att sälja på en alltför dyra fonder.

Banken försöker lura dig :frowning:

LF Global Index och Lysa är bättre än vad banken erbjuder dig. Så kör vidare på det.

Lycka till.

1 gillning