Sälja dyr fond för bättre alternativ?

Hej!

Efter att ha börjat sätta mig in i sparande så tittade jag över fondvalet som handelsbanken gjorde åt mig när jag bytte till dom och hade 0 koll. Hittills har jag bara varit glad att den har gett avkastning, men fonden (Multi Asset 40) har jag märkt har en väldigt hög avgift (1,44%).

Tänker jag rätt att en flytt av innehavet till ett annat alternativ, som Lysa, är ett bättre val för ett väldigt långsiktigt sparande?

Det här är en resa många här redan gjort. Insett vilka märkliga fonder man sitter på och byter till billiga breda indexfonder.

Lysa är ett utmärkt val om man inte har några specifika tankar på hur man vill spara, men se till att du hamnar rätt i risk. Fundera på när du behöver pengarna och att du kan hantera en svängig marknad. Fonden du har idag är en blandfond och är troligen stabilare än att ha 100% lysa.

1 gillning

Du har redan fått bra svar och jag håller med inlägget ovan! Byt till något billigare. Statistiskt så har det visat sig att ofta så går de billiga indexfonderna eller robot som Lysa bättre än dyrare fonder. Väljer du Lysa så svara på deras frågor så hamnar du i rätt risknivå. Jag brukar tänka ungefär 10% aktier per år i sparhorisont. Resten i räntor eller sparkonto.

2 gillningar