Spara (investera) på fler ställen

Hej!

I dagsläget så har vi vårt långsiktiga sparande på Lysa efter Jans fyra-hinkar-princip. Jag och min fru, som är väldigt nyinvigda i det här, funderade på om man ska investera och månadsspara i fonder på andra ställen också. Finns det en ekonomisk fördel med att ha sparanden på olika ställen, eller blir det helt enkelt bara en riskspridning?

Det finns ekonomisk fördel att göra det själv. Anledningen är att du kan göra det något billigare än Lysa. Varför Lysa rekommenderas är för att det är en fantastiskt enkel tjänst att använda och att de har pressat ner avgiften rejält.

Ombalansering är tråkigt och komplicerat för de flesta, det steget sköter Lysa helt automatiskt. Sen har ju Lysa uttagsstrategier och lite andra bra funktioner.

Riskspridning skulle jag inte påstå blir så mycket bättre. Det beror såklart på vad du tänkt köpa för fonder/aktier utanför Lysa, men Lysa investerar redan i tusentals bolag, du har en riskspridning mot många branscher och länder där redan.

Personligen kör jag min passiva portfölj på Avanza (då jag har 100% aktiefonder samt lite aktier) men alla andra portföljer kör jag på Lysa.