Är det köpläge i en globalfond nu?

Hej Jag är ny på forumet och har en fråga om att placera globalt i dessa tider.
Jag har precis ärvt ca 800 000 kr. Jag har inte tänkt använda pengarna utan planen är att placera det precis som mitt övriga långsiktiga sparande som nu är ca 400 000 kr. Till pensionen om ca 20-25 år. Jag har tidigare insett att det är svårt att slå börsen så jag har mer och mer gått över till en billig global indexfond. Kryddat med en svensk småbolagsfond och lite hållbar energi. Som kund hos Länsförsäkringar har jag merparten av mitt sparande i LF Global indexnära. Denna summa på 800 000 kr har jag tänkt placera på samma sätt. Den svenska börsen har gått ner ca 30 % i år. Den amerikanska (och globalt) har vad jag förstår också gått ner mycket men det syns inte i fonden på grund av att dollarn blivit mycket dyrare mot SEK. Kan man se det så? Kan man i alla fall se det som ett bra läge att köpa även en globalfond i dippen? Eller är det ingen dipp på en globalfond nu?

Det skrivs och pratas väldigt mycket om börsen på alla sätt men jag har svårt att hitta någon som uttalar sig kring hur bra läget är att köpa globalt och amerikanskt nu. Gällande svenska bolag anser många att det är bra köpläge nu även om det kanske är en bit kvar till botten.

Så frågan är: Är det ett skapligt bra köpläge att köpa en global indexfond nu? (utöver att det alltid är köpläge på en sådan, hur påverkas läget av den svaga kronan) Och hur skall jag sprida ut köpet. Större månadsköp på ett halvår, ett år… Jag vill ju gärna få in pengarna skapligt snabbt.

Tacksam för någon synpunkt.

1 gillning

@Jacke77 något för dig :relaxed:

4 gillningar

Sett detta? https://youtu.be/kjYHj6jiFsk

2 gillningar

Haha @MarcosMongeLopez . Ok om du pekar ut mig för att få ett svar då blir det så här hur jag hade själv gjort. Enkelt och smidigt hade jag fördelat 800 tusen i samma fördelning som jag redan har i portföljen och lagt order redan imorgon. All in på en gång på 20-25 årssikt. :person_tipping_hand: . Svårare än så är det inte :+1: . Om jag hade tänkt annorlunda för att investera lite åt gången hade jag sålt även redan investerade 400 tusen och köpt månadsvis. Nej bättre investera allt på en gång i samma portfölj fördelning och tänka på andra saker i vardagen. Börsen kommer ändå sköta sig själv automatisk långsiktigt :+1: . Om du frågar mig då är det alltid köpläge i en global indexfond långsiktigt :ok_hand: .

9 gillningar

Det bästa ”tankeknepet” tycker jag är att resonera som att du redan hade allt investerat. Hade du då sålt 800 tkr i nuläget för att pytsa in det månadsvis? Antagligen inte. :slight_smile:

5 gillningar

Håller med Jacke! Har du lång sparhorisont så är det alltid köpläge i global indexfond.

2 gillningar

Tack för snabba svar och kloka råd. Jag har nu sett avsnitt 191 där de resonerar som er. Min andra frågeställning som jag mest är nyfiken på handlar om nedgången på den amerikanska börsen. Det har varit nedgångar på ca 20 % sedan toppen. Men en indexfond (med mycket Amerikanskt) har knappt haft någon nedgång. Det bör ha med den svaga kronan att göra antar jag. Kan man i alla fall se det som att man köper i dippen för att börsen gått ner eller lurar man sig själv då?
Man kan ju tro att börsen kommer upp till nya toppnivåer framöver samtidigt som man kan anta att den svaga kronan kommer att återhämta sig på sikt. Tar dessa ut varandra eller tänker jag helt fel där? Kan man prata om att köpa i en nedgång nu om man köper en indexfond som sett till SEK inte gått ner?

$ uppgång :slight_smile: jämfört mot SEK

Om du inte kan köpa indexfonder bakåt i tiden så är nutiden det bästa tillfället.

3 gillningar