Investera i fonder med tillväxtbolag idag- smart eller bara dumt?

Fonder som investerar mestadels i tillväxtbolag har sjunkit mycket under den nedgång vi sett detta år. Kan det vara smart att investera exempelvis i Coeli global selektiv nu, eller kommer dessa fonder att fortsätta gå dåligt i ett läge av högre räntor och eventuellt fortsatt hög inflation?

Hej och välkommen,

Ingen kommer tyvärr med säkerhet kunna svara på dina frågor för ingen vet. Statiskt bör dock Coeli underprestera mot marknaden på sikt på grund av den höga avgiften. Forskning pekar även på att Värde ger bättre avkastning än Tillväxt. Men ingen vet säkert på varken lång eller kort sikt. Lite info om aktiva fonder:

Jag har precis ändrat min portfölj och lagt 5% i SPP Emerging Markets Plus och 5% i Avanza Emergin Markets. Jag hade kunnat lägga upp till 15% men det finns inte tillräckligt med procent. :smile:

1 gillning

Tack för svar!

Jag investerar egentligen nästan uteslutande i indexfonder men vill gärna ha en liten del aktiva fonder, tycker det är lite mer spännande så. Och jag köper gärna sådant som dippat och för tillfället är billigt, därav min fundering kring tillväxtbolag just nu. Råkar sitta på en del oinvesterat kapital och har köpt lite Sverige och tillväxtmarknader i dippen, globalt tycker jag fortfarande det är för dyrt, bortsett från tillväxtbolag som har dippat mycket.

Förresten, jag tycker det är konstigt att globala indexfonder, typ LF global indexnära, har backat så lite när i princip alla börser gått ned mer än så. Hur hänger det ihop egentligen?

Omöjligt att veta vad som är billigt och dyrt, är marknaden som sätter priset just nu på all tillgänglig information som finns. Finns ingen naturlag som säger att dom fonder som gått ner mycket kommer prestera bättre än genomsnittet på marknaden i framtiden.

Dom har gynnats positivt av svagare krona/starkare dollar.

2 gillningar

Dom har gynnats positivt av svagare krona/starkare dollar.

Aha…ja, just det. Så kan det ju bli :+1:

Har du en lång horisont så är det egentligen nu du ska köpa. Så länge du klarar lite nedgång och kräftgång under 3-10 år så kan du börja ackumulera tillväxt nu.

1 gillning

Innebär det också att man får ett sämre pris när man köper (världsindex är nere med ca 20% nu, LF global bara ner ca 10%). Så ändå inte köpläge kanske (förutsatt att man väntar på -20)?

Det är iallafall mer köpläge i Sverige än på en del andra marknader. Jag utgår nu från att kronan hämtar sig som den brukar och att man då kan få en större värdeökning gentemot EUR och USD. Sedan kan det förstås dröja innan det händer.

Jag hoppas du har rätt i att det är en dipp, hur vet du att vi inte har varit med om de 6 första månaderna i en fallande trend på 3 år?

Ibland går börsen ner tre år efter varandra ex 2000-03.

Det är nog bara jag som använder språket lite fel, jag tänker att en dipp kan vara flera år också men det är nog inte språkligt korrekt egentligen. Jag har en strategi som liknar Jans, att investera i omgångar under nedgång och börja vid -20%. Vet bara inte om detta kan räknas som -20 när globalfonder inte har sjunkit så mycket fast världsindex har det.

1 gillning