Tänker ni annorlunda med fördelningen nu när olika marknader och branscher dippat olika eller är det LF global index som gäller trots att den gått starkt jämfört med vissa andra sänken.
Nya pengar som skall in på börsen? De fördelas i enlighet med tidigare fördelning. För mig som som kör Lysa primärt är det enkelt. In med allt och låta Lysa fördela pengarna enligt mina inställningar. Klart.
Jag nyinvesterar varje månad genom månadsspar. Köper den fördelningen som är målfördelningen i portföljen. Gör inga ändringar beroende på marknaden. Sparar brett och globalt med fokus på låga avgifter.
Jag ligger med nästan 50% kassa men köper in mig för 40k varje månad, vilket räcker till december om det inte dippar så pass att jag går all in tidigare. Nyköpen viktar jag tyngre mot Sverige och 10% av dem mot nischfonder som teknik och fastigheter, som tagit mycket stryk. Min Sverigedel består av avanza zero, plus allabolag sverige, amf småbolag, plus mikrobolag sverige, plus fastigheter sverige, plus teknologi sverige och spiltan investmentbolag. Totalt 35% Sverige. Sedan 10% USA , 40% global index, 10% EM och 5% globala småbolag.
Jag ligger typ 80/10/10 i Global, Sverige och EM i min ”passiva hink” men nya pengar placerar jag just nu enligt 1/3 i varje.
Hur länge jag kommer göra detta vet jag inte men max tills jag har 70/15/15 totalt i denna hinken.
Fonderna är
Swedbank Robur Access Global
Swedbank Robur Access Sverige
Swedbank Robur Access Edge EM
Jag ligger tungt i Sverige så nu kommer månadssparandet gå in i Lysa som jag precis startat.
Likviderna och extrainvesteringarna kommer under året att sättas i olika fonder och mindre bolag.
Utdelningsportföljen är klart störst och den kommer endast att öka genom återinvesterade utdelningar.