Vad är bäst idag, Sverige fonder eller Globalfonder? Med tanke på kronans värde? Hittar lite motsägelsefulla uppgifter.
Marie
Sverige är 1% av världensmarknad en globalfond täcker alla i-länder. Så om man bara har en Sverigefond är man extremt exponerad till en enda marknad.
Alltid globala fonder. Man vill sprida riskerna bort från det land man är verksam i. Valuta risken kan vara positivt och negativ omöjligt att veta på förhand.
Mvh
Fredrik
Så länge man kör billig index kvittar det ganska mycket. Men global är alltid rätt. Sverige kan just nu vara bra om man vill ha potentiell växelkursuppsida.
Har mest i global och usa fonder ca 75% men tänkte på valutan och om man därför borde öka innehavet i Sverige fonder nu. Dvs vilken spridning som är bäst i nuläget.
Alltid bäst med stor spridning. Svenska kronor kan gå upp och ner helt omöjligt att veta. Men eftersom att du lever och jobbar i sverige är det bättre att sprida risken bort från sverige och sek. Går inte att säga på förhand vad som kommer att hända därför ska man ha hela marknaden.
Mvh
Fredrik
Fondrobat som Lysa, Avanza Auto kör 20% Sverige.
Själv har jag 75% Avanza Global 15% SEB Sverige indexnära, känner mig trygg med det och ser inget behov att ombalansera.
Fördelar Sverigefond:
Lägre skatt på aktieutdelningar
Har presterat bättre än globalt index över under lång lång tid, så länge att det finns anledning att tro att det fortsätter i framtiden. Forskning: Dimson, March & Staunton 2002
Lätt att hålla företag man känner igen och har i sin närhet
Lägre risk att ”hamna efter” den egna befolkningen om Sverige skulle fortsätta upprestera
Fördelar globalfond:
Bättre riskspridning
Valutan vet ingen vart den bär iväg i framtiden, som jag ser det då väljer man mellan den högre förväntade avkastningen i Sverigefonden och den bättre riskspridningen i Globalfonden.
Går ju också bra att välja bägge två efter tycke och smak.
SEK är väldigt låg nu. Vänder marknaden, vilket den förhoppningsvis gör, kommer nog SEK att stärkas. Just nu skulle jag säga 50/50 global/Sverige.
Men jag gissar ju bara, som alla andra.
Bäst vet jag inte. Har viktat om och köper mer Sverige nu än tidigare, eftersom de gått sämre. Småbolagsfonder har tagit en rejäl smäll men på sikt tror jag på en större uppsida än på en globalfond. På kort sikt stor risk för ytterligare nedgång dock. Så beror på hur känslig du är för att se värdet minska på kort sikt och vilken risk du vill ta.
Om ”bäst” är störts potentiell uppsida på 5-10 års sikt skulle jag säga Sverige. Om ”bäst” är minst nedgång och stabilast så skulle jag säga global.
Jag låg tidigare på 75% global och 25% Sverige, nu har jag viktat om mina nyköp till 50/50 och innehavet till 55/45.
Räknar med att se mitt innehav minska i värde under i vart fall första halvan av 2023.