Vad händer med fondsparande (globala indexfonder) vid hög inflation i Sverige? Eftersom den svenska kronan sjunker i värde borde jag se att mina fonder är värda mer kronor trots att de inte stigit i värde, eller tänker jag fel?
Och visst är ett globalt sparande i fonder en säkerhet när den svenska kronan sjunker i värde?
Om du sparar i globala indexfonder händer det att du kan förvänta dig fin avkastning/tillväxt på sparade pengar långsiktigt . Allt annat behöver du inte tänka på om valutans rörelse. Så tänker jag i alla fall. . Allt annat blir jobbigt och lätt få huvudvärk . Det är alltid tryggare spara i globala indexfonder än smalare lands indexfonder ,oberoende om kronan är stark eller svag .
Helt riktigt tänkt. Global indexfond är väl typ ner 15% i sin valuta men upp i SEK eftersom vi begåvats med en svensk Peso.
Det som kan ändra på det är om Riksbanken tvingas höja räntan mer än de egentligen vill och mer än andra valutor, speciellt då USD, ville skulle medföra att SEK stärks och du får den motsatta effekten. Osannolikt så som det ser ut nu.
Hur blir det på t.ex. Lysa när svenska kronan faller, blir det värde som visas för fonderna högre i svenska kronor trots att värdet på fonderna inte ökat? Om de aktier som finns i fonderna följer globalt index bör väl värdet bli högre i svenska kronor om kronan fallit mycket?
Vad bör man då titta på för att få en bättre bild av fondernas upp/nedgångar? Kontots värde i SEK samt % värdeökning/sänkning bör ju inte vara det bästa så ifall?