Hej!
Vid månadssparande i globalfond så får man ju ett GAV (genomsnittspris).
Ingår Valutorna i denna GAV är frågan?
Säg att jag ena månaden köper för 5000 och då ligger dollarn på 10kr, månaden efter så köper jag för samma summa men nu ligger dollarn på 9kr, blir GAV då 9,5kr för dollarn?
Borde inte detta då tala emot att gå ”all in” i en fond som handlas i utländska valutor, finns ju risk att det blir helt fel.
Gick man all in förra året när dollarn låg på 10kr så ligger man på minus nu när den ligger på 8kr trots att börsen har gått upp?
Mer logiskt att gå ”all in” i en Sverigefond isåfall?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Precis. Valutan spelar stor roll. Men över tid så ska det jämna ut sig, men SEK är dyr nu. Köp globalfonder. Tror personligen att när kraschen kommer då flyr alla till säkrare valutor som USD, CHF, EUR. SEK dyker ned mot 10 kr /USD och alla blir förvånade och någon expert kläcker ur sig ”att vi oroliga tider så får SEK stryk.
Hela idén med en globalfond är väl diversifiering? Så varför inte diversifiera inom valutor också? Jag skulle aldrig våga ha allt mitt kapital i en skvalpvaluta som SEK.
Självklart är diversifiering bra på alla sätt, missförstå mig inte.
Menade bara att om man går ”all in” i SEK då har man bara börsuppgång/nedgång att ta hänsyn till då avkastningen visas i SEK.
I en globalfond så måste du ta hänsyn till både börsutveckling samt valutautveckling när du går ”all in”.
Som sagt, personer som gick all in i en globalfond förra året ligger sannolikt inte på plus, trots att börsen är på ATH.
Därför är månadssparande mer optimalt enligt mig då du köper på olika valutakurser och får ett jämnt GAV?
nominellt så har du helt rätt gällande sverigefonder. Men innehaven (de enskilda aktierna) påverkas av dollarkursen då inköp och export sker i utländskt valuta.