Verkar finnas så många insatta och kunniga personer här att det inte skulle förvåna mig om jag får ett korrekt svar på min fråga väldigt snabbt.
Det finns olika världsindex, exempelvis MSCI World Index och Down Jones World Index.
Och det finns aktiefonder som uttryckligen säger att deras mål är att följa världsindex, i detta exempel kan vi nämna en sådan fond vid namn och jag väljer Länsförsäkringar Global Indexfond.
Om vi nu kollar på utvecklingen de senaste 5 åren på ovanstående index och fonder hade i alla fall jag en förväntan att de skulle ligga på ungefär samma nivå alla 3 men så var verkligen inte fallet.
MSCI World Index (5y): +55,84%
Dow Jones World Index (5y): +55,99% Länsförsäkringar Global Indexfond (5y): +93,72%
Är det ränta-på-räntaeffekten som kickar in här? Att den globala indexfonder återinvesterar utdelningen från sin aktieinnehav eller hur kommer det sig att den överpresterar upp emot 40 procentenheter jämfört med sitt index?
Eller gör jag en ordentlig tankevurpa här någonstans? Snälla hjälp mig =)
Det är ju för att indexet förändras om marknadsvikten ändras. Fonden gör ingen förändring alls.
Ett av Indexen som TS jämför med är ju det indexet som LF global index har trackat. Alltså innehaven i indexet och fonden är mer eller mindre de samma. Lika mycket USA.
Så det kan inte vara orsaken till skillnaden i de siffror som TS presenterar.
Jag för börja med att be om ursäkt. Jag tog för givet att fonden jag hänvisade till hade som mål att följa ett “världsindex” men det har den inte.
Den har som mål att följa index “Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select” och jämför man fonderns prestation med det indexet så ser man att de följer varandra rätt så bra.
Inte över den 5 år historiska period du jämfört med!
LF Global index bytte index för ett år sen tror jag? Kanske 2?
Tidigare hette samma fond LF global indexnära och trackade MSCI World med lite egna bortval (av ESG skäl). Bortvalen var långt ifrån tillräckliga för att förklara den skillnaden du beskrev.
Så frågan är var har du läst om MSCI Worlds utveckling ska ha varit ca 55% upp de senaste 5 åren?
DNB global indeks som trackar MSCI world har senaste 5 åren gått upp drygt 90% i SEK.
Jag tror du läst antingen utan återinvesterad utdelning eller i USD.
Businessinsider kommer såklart rapportera i Dollar, så där har du en felkälla. Sen är frågan om utdelning är med eller inte, det kan vara ytterligare en felkälla.
Jag får dessutom 64.91% upp på samma sida som du får 55.84%. Du verkar ha klickat/dragit i grafen efter du klickade på 5 år.
DJ World Indexet på Avanza och Nordnet är utan utdelningar. Det är mig veterligen ett price index. Nordnet och Avanza vill få sina sparare och känna sig duktiga när dom jämför sitt resultat.
Gross = Med utdelningar återinvesterade med 0% skatt.
Net = Med utdelningar återinvesterade men med oftast 30% skatt avdragen.
Roligt att du nämner det för det var precis av den anledningen jag började kolla upp detta.
Down Jones World Index har gått +97,68% sedan starten av mitt sparande till min son. Samtidigt har portföljen jag skapat under samma tidsperiod gått +151,84%.
50 procentenheter överprestation tyckte jag lät helt orimligt. Visst, portföljen försöker inte återspegla något världsindex men att jag skulle ha lyckats överprestera drygt 50 procentenheter fann jag inte troligt eftersom en stor procentuell andel av portföljen ändå ligger i globala aktiefonder.
Du får jämföra med något som handlas i SEK och är återinvesterande. T.ex. DNB global indeks.
Då har du en chans att få en någorlunda jämförelse med globalt marknadsviktat index.
Rena indexen som är i Dollar kan du inte jämföra procentull utveckling med. Eftersom den är olika i olika valutor.
Bra idé. Då kan jag i alla fall jämföra 1, 3 och 5 år bakåt i tiden men inte längre än så (1, 3 och 5 år är de fasta ramar som Nordnet tillhandahåller). Det ända äldre än 5år som jag kan se är MAX och min portföljs startdatum överensstämmer ju inte med globalfondernas.
Men Länsförsäkringar Global Index (5y) ligger på +93,72%. Och portföljen (5y) på +99,03% och det låter rimligt. Drygt 5 procentenheter plus. Jag har två mål, varav du redan tagit del av och kommenterat det ena i en annan tråd - dubblering av pengarna var 5-7år. Men det är fel att kalla det för mål vid närmare eftertanke, det är en dröm/önskemål. Så egentligen har jag bara ett mål och det är att få bättre avkastning än om jag placerat allt i en global aktieindexfond. Och så har det ju blivit sett till de senaste 5 åren i alla fall.
Det är som i den tråden nämnt mer eller mindre absurt högt till samma eller lägre risk än globalt index.
Du kan med enkelhet nå den förväntade avkastningen till högre risk. Bara använd hävstång (belåna lite lagom) på en global indexfond. Men risken går upp (spridningen i utfall).
Under Portföljrapport på Nordnets hemsida kan du logga in och välja vilket datum du vill. Du kan även välja vilket instrument som helst och jämföra mot.