Titta på senaste uppdatering 11e november så är samtliga index upp, nasdaq, dow jones, Frankfurt, Stockholm etc sedan i måndags. Globala fonder går alla ner omkring 0.35% 11e november. Vad beror detta på?
Fonder har ofta eftersläpning på någon dag. Om du kräver mer ögonblicklig korrelation så får du använda ETF’er istället.
Förutom eftersläpning är det viktigt att kolla att alla index jämförs i samma valuta.
Detta har varit uppe ett antal gånger relativt nyligen.
En stor del av det är en illusion p.g.a. indexen beräknas på lokal valuta medans du tittar på en fond i SEK.
Se förklaring här:
Okej intressant, oftast går ju dock globalfonderna uppåt när index i USA går uppåt. Skulle inte globalfonderna typ alltid gå minus då istället? Om nasdaq dow jones index går upp 1% säger vi, skulle inte då globalfonderna då gå minus istället varje gång? Ursäkta dumma frågor, matte är inte min starka sida
Är det inte olagligt att handla i amerikanska fonder och etf? Eller om de handlas i euro kanske det går bra
Har en annan följdfråga. Om man vill ha bort valuta effekten och ha en fond som verkligen följer index då måste man typ köpa Plus Alla bolag eller något liknande, för den följer väl Stockholmsbörsen exakt utan någon valuta effekt
Alltså vad mäter du indexen respektive fonden i för valuta?
Måter du i samma valuta går de likadant. Du kan mäta i vilken som helst, bara du väljer en.
Bra fråga, jag kollar bara på procenten som står på avanza. Där finns tex Nasdaq global index och det står bara procent
Då är det förmodligen i USD. Du behöver räkna om det till SEK, eller räkna om fonden till USD för att kunna jämföra.
Jag vet inte vad flaggan betyder. Så vet inte om det är i SEK eller nåt annat.
Nasdaq Global Index verkar vara i USD.
Ja det verkar inte ha något med valutan att göra.
Faktum är att globalfonderna följer diverse morningstar och msci index som inte går att följa i realtid vad det verkar
Dessa index är baserade på Paris avtalet om klimat osv
Jag hörde då Rika tillsammans podden nyligen där Jan sade att han inte gillade detta subjektivt bedömda hållbarhets etisk klimat etc kriterier för ett index och indexfond
Vad jag kan se så styrs alla globalfonder av liknande index så hur kommer man isåfall runt det?
DNB global indeks är relativt lite ESG screening.
Lysa har nästan ingen ESG screening i sitt breda alternativ.
Fondernas kurser är inte realtidskurser utan så kallade NAV kurser vilka beräknas på stängningskurser eller vid en given tidpunkt för globala fonder. Så nedgången du ser är en dag gammal ungefär medan indexuppgångarna du ser är från idag (nu)
Sammanställde lite från Avanza, vad jag kan se så följer DNB Global Indeks samma index som massa andra globalfonder
DNB Global Indeks: MSCI World NR USD
Storebrand Global Plus: MSCI World NR USD
Öhman Global: MSCI World NR USD
Storebrand Global Multi factor: MSCI World NR USD
Swedbank Access Global: : MSCI World NR USD
Nordea Global Passive: MSCI World NR USD
Danske Invest Global: MSCI World NR LCL
Evli Global B: MSCI World NR EUR
Storebrand Global All Countries: MSCI ACWI NR USD
Storebrand Global Solutions: MSCI ACWI NR USD
Lannebo Global: MSCI ACWI NR USD
Skagen Global: MSCI ACWI NR USD
SEB Global Focus: MSCI ACWI NR USD
Swedbank Global High Dividend: MSCI ACWI NR USD
AMF Global: MSCI ACWI NR USD
BMC Global Select R SEK: MSCI ACWI NR EUR
Skandia Global Exponering: MSCI World Net ex client defined secur
Länsförsäkringar Global: MSCI World ex sel sec clim act 75%
Swedbank Robur Globalfond: MSCI All Country World TR
DNB Klima Indeks S: MSCI World Climate Paris Aligned NR USD
Det enda som skiljer sig är Avanza Global och Aktiespara som använder Morningstar, och Handelsbanken som använder ett index som heter Solactive
DNB Global följer något index som heter MSCI World NR USD enligt Avanza, det är massa andra globalfonder som följer det, storebrand, Öhman, Swedbank, Nordea
Företag som inte uppfyller etisk minimistandard hålls ute från fonden står det
Ja till skillnad från LF global och Avanza global som följer andra ESG viktade index.
De flesta fonder är artikel 8, så med en grundnivå av hållbarhet osv. Sen finns små avvikelser fonderna emellan. Men ser man till globala indexfonders innehav, så gissar jag att de till väldigt stor del överlappar.