Jag ska försöka börja placera delar av ett arv, och har ingen tidigare erfarenhet av detta. Krånglet är att jag är amerikansk medborgare, vilket gör att en del särskilda regler gäller. Som jag förstått det blir jag tvungen att betala skatt till USA (och ganska mycket dessutom, upp till 50% på värdeökningen!) om jag investerar i fonder registrerade någon annanstans än just i USA, via en bestämmelse som heter PFIC. Så det verkar som att jag bör satsa på att bara placera pengar i USA-registrerade fonder.
Min fråga är således hur jag hittar sådana fonder? Alltså USA-registrerade fonder. Jag har kollat runt på Pensionsmyndigheten och Nordnet men hittar inte en enda där. Behöver jag skaffa en amerikansk bank/nätmäklare för att kunna handla med dessa? Någon som vet?
Supertacksam för svar! / Erik
Hej, Vet att detta var längesen men hur löste du det? Sitter i samma sits .. både amerikansk och svensk medborgare och vet inte riktigt vad jag ska göra med mina investeringar
Du kan köpa amerikanska ETFer hos några nätmäklare om du är klassad som professionell investerare. Annars gäller enskilda aktier alternativt att du handlar via en amerikansk mäklare som Schwab, MS etc men det brukar innebära någon form av sk managed account med tillhörande höga avgifter. Tyvärr är det väldigt kasst att vara amerikansk expat när det kommer till investeringar.
Jag skulle absolut inte rekommendera KF för en amerikan. Har haft diskussioner med skatteexperter i USA som anser att det är en potentiell katastrof. Vet att vissa här i Sverige hävdar att de är ok men jag håller inte med.
Lång story kort.. Jag blev utkastad från Avanza (där jag först hade ISK konton) av anledning att dom inte vill ha amerikanska medborgare som kunder pga IRS rapportering. Har ISK konton nu på Nordnet utan problem förutom att jag inte får handla amerikanska aktier och fonder — vilken soppa!
Jag har kvar mina IRA konton i USA med en del balans men Brokerage kontot är noll. Funderar på flytta över pengar dit och köpa amerikanska aktier via mitt Brokerage konto men då inte vad som händer om skatteverket vill att jag betalar skatt på dom.
Det är i alla fall vad vi kom fram till. Efter många diskussioner med proffs på båda sidor är huvudrådet att hålla det så ”enkelt” som möjligt, och en aktiedepå har inga tvetydigheter. Köp endast rena aktier (och håll koll på att de inte riskerar att klassas som PFIC) eller amerikanska ETFer om du kommer åt dem.