Hej,
Jag ska starta igång ett månadssparande hos Nordnet enligt rika tillsammans koncept. Jag tänkte ha olika ISK-konton för de olika hinkarna (alltså med olika sparhorisont) och däri ha portföljerna föreslagna på rika tillsammans (globala barnportföljen osv). Jag är verkligen väldigt mycket nybörjare och försöker förstå hur det fungerar. Vore tacksam för hjälp från nån som vet lite mer än jag .
Kan man göra ett månadssparande hos Nordnet som automatiskt investerar en bestämd summa i respektive fond i ISKn? Eller måste man gå in och köpa manuellt varje månad när summan förts över till ISK-kontot automatiskt? Jag antar det förra va?
Jag kommer inte investera några jättesummor i respektive isk-konto i nuläget. Det innebär att summan som ska investeras i respektive fond inom portföljerna inte alltid är så stor varje månad. Hur fungerar det med minimibelopp att investera i fonder? Om t.ex. 100kr är minimi i en fond som bara utgör 5% av portföljen, måste jag då investera 2000kr/mån i det ISK kontor för att det ska funka? Säg att jag vill investera 500kr, då blir det ju bara 25kr som ska investeras i vissa fonder i portföljen. Vad händer om det finns ett minimibelopp för investeringen som är högre?
Tyvärr kan du inte köpa för dom summorna om det finns ett minimibelopp. Då får man antingen ta bort den fonden och köpa den manuellt kanske var 4e månad istället om man vill ha det så. Annars skulle jag nog säga att investera på Lysa är bättre för dig, då behöver du inte tänka på minimibelopp på det sättet. Lyssna på senaste avsnittet och sen börja månadsspara på Lysa är mitt tips!
Precis som du säger så är oftast minisumman per fond 100kr. Så om innehavet ska vara 5% måste spara 2000kr/månad. Om du vet redan nu att du inte kommer kunna spara så mycket så är det bättre med en enklare portfölj med färre innehav. Alternativt så får du spara i några utav fonderna och sedan någon/några gånger om året ombalansera mellan fonderna.
Du kan ha ett automatiskt månadssparande på Nordnet. Först får du skapa en automatisk överföring från din bank till ditt isk på Nordnet. Sedan får du aktivera ett månadsspar på det Isk där du väljer vilka fonder och vilken fördelning du vill ha.
Om det dock är olika belopp varje månad du kan spara så får du istället göra allt manuellt. Skulle tro det blir smidigare med en fondrobot istället t.ex Lysa eller Opti.
Det finns riktigt bra möjlighet på Nordnet att välja 100% Nordnet indexfond Sverige. . Helt gratis i avg . Ställ in månadssparande och kör på det. Eller väljer du 100% Nordnet indexfod Global eller LF Global indexnära 0.20% i avg. Behövs inget mer om du väljer en global indexfond. Krångla till det är överkurs oftast onödigt . Om du vill ha bredaste global indexfond Spp aktiefond Global 100%. 0,32% i avg. Behövs inget mer än den breda global index . Man behöver inte ha 4 fonder till för att komplettera redan utmärkta breda global indexfonden. Allt vad du behöver min belopp 100kr månad eller tillfälle. Ställa in månadssparande Isk och välja 100% Spp aktiefond Global. Klart . Det behövs ingen ombalansering här och krångla hit/dit
Tack för svar. Jo jag var helt inställd på LYSA tills jag insåg att de som är skattepliktiga i USA inte får öppna konto där. Eftersom min man är svensk-amerikan så funkar det inte för oss. Kanske för mig några år tills jag ev väljer att skaffa green card men känns dumt att göra ett upplägg och sen behöva flytta alla pengarna. Tänker att det blir dumt skattemässigt att flytta från ett ISK på en bank/fondrobot till ett ISK på en annan bank/fondrobot, eller?
Hej,
Tack för svar. Då vet jag bättre. Jag får fundera lite. LYSA var jag inne på men då insåg att man inte får öppna konto där om man är skattepliktig i usa. Min man är svensk-amerikan och jag kommer ev skaffa green card framöver och då funkar det inte. Opti känner jag inte till däremot. Får kolla upp det om det är ett alternativ. Tack!
Tack för ditt förslag. Ja jag antar att det är bättre att komma igång lite enklare än att inte komma igång alls för att det blir så himla joxigt. Ska fundera på detta faktiskt. Tack!
Haha :-)! Tack för ditt förslag, inte dumt. Som jag svarade en annan här så är det ju bättre att komma igång lite enklare än att inte komma igång alls för att det blir för joxigt. Detta var ju ett bra förslag att fundera kring. Tack!
Får man fråga hur din drömportfölj ser ut? Vilka innehav vill du ha 5% av? Tror du det kommer ge bättre avkastning än bara en global indexfond och en bred svensk indexfond?
Om du är eller är på väg att bli skattskyldig i USA så är inte ISK en lämplig lösning. Jag föreslår 1-2 fonder i likhet med föregående inlägg på vanlig depå. Sen innebär ju USA att man får tillgång till fantastiska indexfonder från Vanguard också.
Jag kan inte detta men har läst på så mycket jag kunnat på denna bloggen o lyssnat på podden. I de portföljer som föreslås här som globala barnportföljen och nybörjarportföljen så finns det uppdelat på olika fonder så att det är 5% som ska till flera fonder (se t.ex. här: https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/#h-hellre-n-90-10-portf-lj-n-en-100-0-portf-lj ). Det är därifrån jag har fått det. Jag tänker att jag bara ska kopiera rika tillsammans upplägg för att komma igång och sen om jag lär mig mer kanske jag kan göra små förändringar. Men tycker deras upplägger låter väldigt vettigt. Antar att de tagit in olika fonder och räntor mm för att få stor spridning och olika risk.
Aha. Varför är inte ett vanligt ISK att rekommendera om man är skattepliktig i USA (så länge banken accepterar det)?
Det är med “fantastiska indexfonder från Vanguard” låter ju bra :-). Men jag vet (så klart) inget om det, okunnig i ämnet som jag är. Vill du berätta lite mer? Förslag på några fonder och hur man som amerikan (min man) kan köpa dem? Tänker att det kanske blir krångligt med deklaration osv i Sverige?
Modellportföljerna passar bäst med sparande från 2000kr och uppåt eftersom det är innehav med 5% och minsta köpbelopp är oftast 100kr/fond. Alternativt får man köpa fonderna med längre mellanrum tills man fått ihop tillräcklig summa. Eller spara allt i den fonden med störst innehav och sedan ombalansera då och då.
Går skapa liknande portföljer med färre innehav och högre andel per innehav.
T.ex Globala Barnportföljen 80% aktier/10% guld/10% sparkonto:
Går göra enligt följande utan att få märkbart mycket sämre/bättre resultat skulle jag tro.
80% SPP aktiefond global
20% sparkonto
Ok tack! Jag förstår på ditt svar och en del av svaren ovan att jag nog kan förenkla, i alla fall i nuläget. Jag är dock inte säker på hur jag väljer ut vilka fonder jag ska exkludera eller inkludera. Men ska kolla in vad ni skrivit och se om jag kan lösa något upplägg. Tusen tack för svar!
Välj den fond med störst innehav och den som är bredast. Oftast en global indexfond.
De alternativ som brukar rekomenderas är:
Länsförsäkringar global indexnära - billig och bred men exkluderar tillväxtmarknader.
SPP aktiefond global, billig och ännu bredare. Inkluderar tillväxtmarknader.
Ah, toppen :-)! Tack! Bör jag inte ta nåt för att justera risken beroende på hur lång vår sparhorisont är? Eller är det där ett sparkonto kommer in på en viss procent?
Ok, tack för svar. Men om man ska spara på något kortare horisont som typ 5 år (typ “mellanrisk-hinken”), bör man då inte ha något mer som minskar risken?
Jo, ett sparkonto med insättningsgaranti och gärna lite ränta.
Jag gillar tumregeln om 10% aktier per år i sparhorisont.
5 år:
50% global indexfond
50% sparkonto.
4 år:
40% global indexfond
60% sparkonto
Mindre än 3 år - Bara sparkonto.
Är du osäker på sparhorisont så välj 50/50.
Varje år får du omvärdera dina olika sparanden och sparhorisonten. Är det fortfarande 10+år eller 5 år? Eller har horisonten ändrats? Är den kortare, längre eller oförändrad. Vidta lämplig åtgärd för att justera risken. Längre horisont - mer aktier, kortare horisont - mer sparkonto.