Strategi för amerikansk medborgare i Sverige - bara svenska aktier

Jag söker feedback på min nuvarande plan för sparande i Sverige. Jag är amerikansk (och svensk) medborgare bosatt i Sverige. Skatteplikt i båda länderna vilket innebär en hel del begränsningar pga IRS, FATCA och PFIC-regler.

Min situation:

• Kapital: 800 000 kr (engångsbelopp) + 10 000 kr/månad i nysparande.
  • Mål: Långsiktig buffert/tillväxt (10+ år), vill ha pengarna tillgängliga i Sverige.
  • Nuvarande setup: Har tillgång till amerikansk mäklare där mitt huvudsparande ligger, men vill ha dessa pengar kvar i Sverige för enkelhetens skull då jag nu bor här.

Jag kan tyvärr inte använda ISK (USA erkänner inte skatteformen och det blir en mardröm att redovisa reavinst/förlust för varje affär till IRS enligt amerikanska regler). Jag kan inte heller äga fonder eller europeiska ETF:er (dessa klassas som PFIC (Passive Foreign Investment Companies) vilket kan innebära straffbeskattning och extremt dyra deklarationsavgifter.

Min tänkta plan är att investera i direktägda svenska aktier genom AF-konto och försöka skapa en egen mini indexfond. Tanken är att köpa:

• Investor (40%)
  • Industrivärden (20%)
  • Lundbergföretagen (20%)
  • Latour (20%)

Kommer att sprida ut köpen över flera månader tills engångsbeloppet är investerat och sedan investera nysparande månadsvis för att hålla det passivt men säkert.

Mina frågor till er:

• Ser ni några uppenbara risker med att bara köra investmentbolag som “proxy” för en svensk indexfond i denna situation?
  • Finns det andra direktägda svenska aktier som ni anser vara “måsten” för en stabil, passiv långsiktig portfölj?
  • Någon annan i samma situation som hittat en ännu smidigare väg för kapital som måste stanna i Sverige?

Tacksam för all input!

2 gillningar

Måste det vara just investmentbolag? Jag tänker att t.ex ABB, Astra Zeneca, Traton, ASSA Abloy, Getinge, H&M, m.fl. alla är globala aktörer men global omsättning inom respektive skrå.

Jag kan ha fel, men jag trodde att IRS ofta klassificerar investmentbolag som PFIC eftersom de ofta faller under The Asset Test (dvs att mer än 50 % av tillgångarna är passiva, som aktier i andra bolag)

Värt att kolla upp iaf innan du börjar köpa

Nej det måste inte vara investmentbolag men det kändes lättare för mig då jag är rätt så velig. Har inte helt uteslutit att köpa i bolag direkt. Tack för förslag!

Tack för en bra poäng! Jag har kollat upp detta och som jag har förstått det så stämmer det att Asset Testet finns, men de stora svenska investmentbolagen klarar sig generellt pga ‘Look-Through Rule’. Eftersom de äger mer än 25% av sina kärninnehav räknas de som operativa holdingbolag och inte passiva fonder. Absolut värt att trippelkolla och vara helt säker!

1 gillning

Även om de tekniskt sett klarar look-through-testet, så är det du som har bevisbördan vid en revision

Värt att minnas är att PFIC-statusen testas varje år. Även om Investor klarar sig i år, kan en stor kassa efter en försäljning eller förändrade marknadsvärden göra att de misslyckas med Asset Testet nästa år

Värt att trippelkolla med nån som kan!

Hej, man borde väl kunna investera i aktier som t..e.x investor på ett ISK konto. Utdelingar och försäljning av aktier bör väl då redovisas i USA på samma vis som på ett aktie- fondkonto? Om så är möjligt funderar jag på om skatten blir lägre då ISK är skattefritt i sverige upp till 300 000 kr samt att det inte är någon skatt på aktieutdelningar. Skatten i USA ser ut att vara inkomst baserad. 0-20 %. Har du deklarerat i USA någon gång? Har du i så fall tagit hjälp av något program eller en rådgivare som du kan rekomendera? Jag tycker det verkar väldigt komplicerat och svårt. Tacksam för svar. :blush:

Ping @EvidaPer - har du några tips till en US-person?

1 gillning

Hej,

Jag har läst igenom inläggen och tycker att de belyser problemen på ett bra sätt.

• Det blir som jag ser det ingen skillnad i USA om man i Sverige har tillgångarna på ett ISK eller en depå. Ett ISK behandlas som en depå i USA.

• Man måste ha koll på reglerna om PFIC.

Vi köper amerikanska ETF:er åt våra kunder som är US persons. Det kan vi göra tack vare att det sker inom ramen för portföljförvaltning och då ankommer det på Evida att leverera viss information till kunden.

Mvh

Per

2 gillningar