Har läst runt lite och blir inte klok på det. De flesta menar på att det inte är bra att ha amerikanska aktier i ett ISK. Detta pga dubbelbeskattning. En liten andel säger att det inte spelar någon roll såvida man inte har stora innehav. Vad är rätt här?
Jag funderar på att köpa am. aktier för några tusenlappar så det är inga stora summor. Är det jättedumt att köra ISK för detta?
Tycker att investera enskilda amerikanska aktier är överskattat. Dyrt att handla amerikanska aktier, extra skatt och mer arbete som enskild investerare.
Personligen skulle jag rekommendera att investera i en globalfond exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära där 70 procent av innehaven består av USA marknaden.
Ifall man tror extra på USA marknad, så skulle jag tipsa länsförsäkringar Länsförsäkringar USA Indexnära, endast har fokus på marknaden i USA och består där 90 procent innehavet i USA:
Nej, det är inte jättedumt att använda ISK till amerikanska aktier för några tusenlappar.
Kapitalförsäkring. KF, kan vara bra för den med stora utländska innehav och som samtidigt har stora ränteavdrag från exempelvis bolån, vilket gör att man inte kan få fullt avdrag i deklarationen. Kapitalförsäkring är även bra till utländska innehav i krångelländer, exempelvis Danmark, där dubbelbeskattningsavtalet haltar och det är ursegt att kräva tillbaka skatten själv på ett ISK.
En grov grundregel är att KF är lika bra eller bättre än ISK för utländska utdelande innehav, men om man bara har amerikanska aktier för några tusenlappar är sannolikheten ganska stor att det inte spelar så stor roll.
Jag har samtliga mina amerikanska innehav på ISK (betydligt mer än några tusenlappar), och en viss fördel med ISK är att man får tillbaka skatten snabbare. Den dyker upp automatiskt i inkomstdeklarationen, medan det kan ta flera år innan man får tillbaka den på en kapitalförsäkring.
Nej det här har jag inte så bra koll på, i kombination med att jag är helt ointresserad av aktiers utdelningar då jag typiskt äger aktier bara kortare tid (momentumstrategi).