Jag vill köpa mina första utländska aktier och undrar hur jag ska göra detta optimalt. Där är den amerikanska marknaden jag tänker mig, t.ex. Apple. Amazon, Nvidia.
Vilket konto bör jag ha? ISK, KF? Annat?
Vilken platform för jag använda? Avanza? Nordnet? Annat?
Några knep att fundera på? Spelar det roll vilken typ av aktie man köper? T.ex om bolaget har utdelning eller ej?
KF brukar rekommenderas för aktier som ger utdelning då kvarskatten betalas tillbaks snabbare (är inte 100% säker på om det fortfarande gäller, tror det gjort förbättringar inom det för ISK).
För just aktier tror jag inte det spelar någon större skillnad om det är Avanza eller Nordnet, men för aktiehandlade fonder har Nordnet större utbud.
Utdelningsaktier brukar ses som mindre skatteeffektivt än företag som gör buybacks eftersom utdelningar beskattas.
Tack! Är det möjligt att handla aktier med USD hos Avanza och Nordnet? Har ett par tusen på ett PayPal-konto jag funderade på att föra över och handla med då de ändå bara ligger och skräpar på PayPal
Kul att du vill prova på att köpa aktier!
Ser inget fel i att köpa välkända och välmående bolag på lång sikt. Dock är det en risk att lägga för mycket på enskilda bolag och om sparhorisonten är för kort eller om du ska spekulera kortsiktigt.
Hur ser det ut för dig? Vad sparar du till eller hur lång sparhorisont har du?
Dina frågor ovan får mig även att fundera över hur mycket erfarenhet du har kring aktier. Känns som att du inte riktigt har en strategi för hur du ska välja ut bra aktier att köpa.
Har du svenska aktier eller annat på börsen, typ fonder, också?
Jag har ett Avanza ISK och det går inte att hålla utländsk valuta i det. Vill man handla aktier i USD så går det via Avanza, men då görs en SEK->USD växling vid aktieköpet.