Börja med Aktier

Hej. Sparar just nu i fonder en hel del men har fått intresse att börja lite med aktier . Har läst några böcker bla . Kan man börja spara i aktier typ 3000/Månad ? Står i några böcker att det krävs lite mer kapital med aktier än fonder och har ju också sett att en aktie kanske kostar 500kr tex.Räcker det med svenska Aktier.Har kollat lite på dessa aktierInvestorCastellumLatourBureTacksam för lite tips . Mvh Magnus

Aktier handlas endast i hela aktier. Detta till skillnad mot vanliga fonder - där din del av fonden anges med en massa decimaler, och du kan bestämma dig för att köpa fond för ett visst antal kronor i stället för ett visst antal fondandelar.

Som du kanske redan har insett ställer det till det lite om du vill handla med mindre belopp.

Vad en aktie kostar varierar kraftigt. Det finns svenska aktier som kostar några enstaka öre styck. I andra änden hittar man Berkshire Hathaway Inc Class A som i fredags handlades till kursen 314.040,01 USD, det vill säga drygt 2,7 miljoner SEK styck!

Det verkar dock bara finnas tre svenska företag vars aktier handlas till kurser över tusenlappen.

Fredagens kurser för de aktier du nämner:

Investor: 523,50 kr
Castellum: 191,25 kr
Latour: 190,70 kr
Bure: 252,40 kr

Det brukar rekommenderas att man har åtminstone 8 - 10 aktier i portföljen, men eftersom du tittar på investmentbolag kan det vara okej med färre. Investmentbolag äger ju i sin tur flera andra företag, vilket bidrar till att minska risken.

Jag tycker att det skulle funka att köpa aktier för 3.000 SEK per månad. Det blir visserligen “avrundningsfel” när man försöker få till den procentuella fördelningen i portföljen, men det får man justera när man köper nästa månad. Om man har många sorters aktier kan det funka att köpa dem enligt ett rullande schema så att det går i hop sig.

Det räcker, åtminstone till en början, att hålla sig till svenska aktier. Med utländska aktier drar man på sig valutaväxlingsavgifter om man inte har valutakonton, vilket är sällsynt på ISK. Dessutom är det krångel med källskatten på utländska aktieutdelningar, så man bör överväga att ha utländska aktier i en kapitalförsäkring i stället för på ett investeringssparkonto.

Och till sist reservationen:
https://rikatillsammans.se/investerar-du-i-aktier-da-ar-du-hogst-sannolikt-en-loser/

Tack för ditt långa och väldigt förstående svar .

Har förstått att detta är investment bolag och det ska tydligen vara bra .

Tänkte om man delar upp dessa aktier som jag valt och köper ungefär lika stor summa ca i varje aktie . Blir ju inte exakt lika pga att aktien kostar olika.

Man får ju börja någonstans och börja lite försiktigt .

Varför rekomenderas att man oftast sätter in större belopp på en gång mindre summor varje månad eller är det för att det kostar att köpa aktier för varje köp så det blir en onödig kostnad ?

Mvh Magnus

Jag skulle köra på mindre summor.

Avanza erbjuder fritt courtage på Stockholmsbörsen för de som aldrig har haft mer än 50.000 kr hos dem. Motsvarande för Nordnet är 80.000 kr. Det finns vissa bivillkor som måste vara uppfyllda, så man får läsa reglerna i reklamen.

Om man inte uppfyller nybörjarvillkoren hos Avanza eller Nordnet har båda Mini-courtagen 0,25%, dock lägst 1 krona. Det innebär att det procentuella courtaget blir högre vid order under 400 kronor - men det är ju trots allt bara 1 krona i absoluta belopp, så det kanske man kan leva med.

För att nästa rabattnivå ska löna sig krävs det att man gör affärer på minst 15.600 kr per order, och dit har du ju en bit kvar.

Om man inte använder Avanza eller Nordnet kan det hända att det lägsta courtaget är betydligt högre än 1 krona. Samtidigt finns det faktiskt även andra aktörer som lockar med fritt courtage.

Swedbankkunder med mindre än 100.000 kr i tillgångar har fritt courtage på ISK.

Degiro erbjuder fritt courtage på Stockholmsbörsen för kunder med samlat sparande upp till 1.000.000 kr (!). Tyvärr har de fastnat i byråkratiska problem med att hantera den svenska källskatten, så samtidigt som de säljer tjänsten avråder de kunderna från att investera i svenska utdelningsaktier. Men de är bra på annat. Exempelvis har de valutakonto på ISK, vilket passar mycket bra för den som vill vara aktiv på USA-börserna.

Om man aldrig har handlat med aktier tidigare skulle jag i första hand rekommendera Avanza och/eller Nordnet.

Min killgissning är att de som är lite mer avancerade och kör exempelvis Degiro även har både ett Avanza- och ett Nordnetkonto.

Jag skulle satsat på Spiltan investmentbolag (fond alltså) tills du har några hundra tusen i kapital. Det blir lite hattigt med småsummor på aktier.

Fonden går bra och avkastar ungefär som de stora investmentbolagen.

Det kan å andra sidan vara bra att göra sina misstag tidigt och med mindre summor.

Det händer exempelvis mycket märkliga saker i huvudet på en när man ställer om från att vara köpare av en aktie till att bli en säljare. Jag är glad att jag skaffade mig erfarenheter med mindre summor, i stället för att kasta mig in på marknaden med hundratusentals kronor.

Tack för alla era kloka svar.

Är kund på Avanza och har kollat runt lite på det här med vad det kostar och fick även bra exempel av era svar om courtage.

1kr/ Aktie är ju inte så mycket och känner att jag vill testa lite smått bara och fortsätta spara mycket i mina fonder samtidigt . Ser det som en rolig grej att försöka lära mig mera .

Du som tipsa mig om Spiltan investment . Den fonden är ju väldigt bra och har en ganska stor andel av den idag i min portfölj . Tack för tipset ändå ?.

Köper nog några aktier och börjar lite försiktigt mvh Magnus

Du behöver absolut inte ha flera hundratusentals kronor för att börja med aktier. Det är en myt, allt beror på vad du sparar i. Men i investmentbolag och större bolag fungerar ett månadssparande ypperligt. Handlar du för lägre än 600kr per köp så blir courtaget endast 1kr för svenska aktier.

Man får dona på lite så växer det på sig rätt snabbt, om intresset kvarstår det vill säga.

Kör hårt!