Val av aktör/bank för aktieköp

Planerar att börja investera i aktier och har några funderingar angående själva aktieköpen.

Förstår att många använder Avanza eller Nordnet, men vilka andra aktörer/banker används här och vad är det positiva med den aktören/banken?
Är det några som använder fler aktörer/banker och vad är fördelen med det?

Vilken typ av värdepapper har du tänkt köpa? Bara aktier? Inga fonder, etf:er, eller andra mer komplexa instrument?

Hur mycket har du tänkt handla? Dagligen? Varje halvår?

Pratar vi miljoner så du är ute efter bra avtal och ev. private banking (extra service)? Eller ett månadsparande på några hundralappar?

Det finns många alternativ beroende på vad som passar bäst helt enkelt :slight_smile:

[quote=“Nightowl, post:2, topic:22868”]
Vilken typ av värdepapper har du tänkt köpa? Bara aktier? Inga fonder, etf:er, eller andra mer komplexa instrument?
Svar: Aktier och fonder

Hur mycket har du tänkt handla? Dagligen? Varje halvår?
Svar: Veckovis.

Pratar vi miljoner så du är ute efter bra avtal och ev. private banking (extra service)? Eller ett månadsparande på några hundralappar?
Svar: Nej, inga miljoner men mer än några hundralappar.

Det finns många alternativ beroende på vad som passar bäst helt enkelt.
Svar: Så vad är alternativen. :slight_smile:

Avanza eller Nordnet typ. Du kan använda din “vanliga” bank också. Ofta tycker jag personligen deras gränssnitt är lite sämre och krångliga.

Avanza är svårare/omöjligt att handla vissa Amerikanska ETF:er via. Nordnets interface gillar jag inte alls lika mycket (jag har båda). Det är mest tycke och smak.

Jag använder Degiro, främst för utländska aktier och ETF:er. De har ett stort utbud av ETF:er varav vissa är courtagefria, och man har tillgång till ett stort antal börser om man känner för det. De har svenskt ISK men ingen KF, så beroende på hur mycket utdelande värdepapper man tänkt investera i och den egna skattesituationen (villalån?) får man göra en avvägning om det passar.

Degiro har valutakonton på ISK så man slipper valutakostnaden om man byter värdepapper i samma valuta. Om man behöver växla i alla fall är avgiften 0,10 % till skillnad mot Avanzas och Nordnets 0,25 %. Det går att använda värdepappersbelåning även i exempelvis EUR och USD.

Degiro har en annan avgiftsstruktur än Avanza och Nordnet, så det gäller att man läser prislistan innan man shoppar loss.

Bankid och liknande svenska påfund funkar inte på Degiro. Man kan dock sätta in pengar med Trustly, men inte med Swish.

Det verkar som att Degirokunder i vissa andra länder fått vissa prishöjningar på sistone, men jag har inte sett något liknande för svenska kunder. Degiro är oftast olämpligt till svenska aktier med utdelning eftersom de inte klarar av att redovisa källskatten för svenska aktier på det sätt som Skatteverket kräver.

Jag plockar russinen ur kakan och använder Degiro till det de är bäst på, och använder huvudsakligen Avanza och Nordnet till övriga investeringar.

2 gillningar

Tack för utförligt svar och dina erfarenheter av de en annan aktör! Precis vad jag hoppades på att få veta. :slight_smile:

Swedbank har courtagefritt upp till 100k så där kör jag tills jag kommit upp i dom summorna sen hoppar jag på Avanza igen där jag började innan jag visste Swedbank hade upp till 100k :slightly_smiling_face:

Har Swedbank som vardagsbank så det var lätt att komma igång

1 gillning