Jag har precis kommit igång med att spara i aktier och började med ett isk inom min vanliga bank Handelsbanken. Dock har jag märkt att deras app ger en mycket dålig översikt över detta. Jämförde med min sambos Nordea-app som visade avsevärt mycket mer info. På Handelsbankens app kan jag till exempel inte ens se datum för mina köp, medan det går alldeles utmärkt på Swedbank
Har också öppnat ett isk i Avanza, efter att ha tipsats om det, men ser att courtage är högre där än i Swedbank. Vad tror ni är bäst - fortsätta via Swedbank, annan storbank eller Avanza? Har också tipsats om LF Global och då kanske man behöver ha konto i Länsförsäkringar (om man tycker att Avanzas courtage är för dyrt)?
Vanliga fonder har inget courtage, så spelar ingen roll var du köper dem. Avanza/Nordnet har bäst appar, smaksak om det är viktigt
Välkommen till forumet. Välj en global indexfond på Avanza är bättre som bas istället för aktier. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S, Swedbank Robur Access Global A.
Om du ska spara i fonder så är det ingen courtage någonstans mig veterligen.
Avanza har en mer modern app, men ska du sällan in och pilla är det väl lite hugget som stucket. Och gällande courtage för aktieaffärer så handlar det helt om vad för summor du handlar med. Låga summor borde innebära lägst courtage hos Avanza, men det framgår inte av ditt inlägg hur ditt sparmönster ser ut så det är svårt att svara på.
Smidigast är väl att ligga kvar i den bank du har och köra fonder som månadssparande, men vill du hålla på med aktier hade jag öppnat ett hos Avanza.
(jäklar vad snabba folk är här
, +1 på de ovanstående)
Nordea har lägre courtage.
Men om det inte är stora volymer och väldigt ofta man köper/säljer så blir det inte någon större skillnad i kronor i det långa loppet.
Tack alla för supersnabba svar! Efter att ha börjat följa Rikatillsammans har jag insett att global indexfond verkligen är bäst, men jag kom igång före jag läst på så noga, och investerade direkt i individuella företag/aktier. Har nu ca 50.000:- investerat i aktier (Nvidia, Amazon, Novo Nordisk, Eli Lilly och Rheinmetall). Kommer gå vidare med en global indexfond men även fortsätta lite med aktier, och då verkar det faktiskt som att Nordea har lägre courtage (0,09%) än Avanza (0,21%). I min sambos Nordea-app kunde han se information om när han köpt sina aktier och en himla massa mer, medan det är mycket knapphändigt med info på Handelsbankens app (har tagit screenshot, finns visserligen lite mer info längre ner men kunde bara infoga 1 screenshot). Så frågan är väl snarast hur bra Avanzas app är när det gäller aktier, då jag gärna vill få en bra överblick, eller om Nordea är bättre pga lågt courtage?
Tack för svar! Några jättesummor kommer det inte röra sig om (just nu 50.000:- totalt), men nu när jag precis kommit igång kanske det blir en del köpande och säljande, så jag vet inte vad “brytpunkten” är när courtagesumman kan anses spela roll…?
Svårt att säga. Men sätt det i perspektiv.
Om du ska köpa en viss aktie för hela beloppet du har (50k) och du vill köpa för 24,50kr per aktie och säljarna vill ha 25kr per aktie så motsvarar den skillnaden 2% (runt 1000kr) totalt.
Så om du köper för 25 kr och betalar 1000 kronor mer för aktierna och sedan fokuserar på courtaget mellan olika banker där ena tar 45 kr, en annan 70 kr och en tredje 100 kr för samma transaktion så är det kanske inte just courtaget som är den stora kostnaden?
Sen rör sig kanske aktien ett flertal % under dagen eller kommande tid och du inser snabbt att courtaget mellan olika banker inte gör någon större skillnad.
Skulle du däremot köpa aktier för 2000 kr per omgång och courtage varierar mellan 5 kr och 50 kronor så ser du att det blir mycket i förhållande till dina 2000 kr (i %).
Så fundera på vilka summor du ska köpa för och räkna vad det kostar och bestäm sedan om det är värt att byta bank eller öppna fler konton eller inte.
Tack för svaret, jag sätter mig och räknar på det!