Dags att lämna Avanza

På rikigt dags att lämna Avanza nu?

Snarare dags att lämna Nordea… Det beror väl på vilken courtageklass man ligger i på Avaza och Nordnet?

Nja… gör man stora affärer så är Nordea billigast. Avanza och Nordnet är för småsparare.

Nordea höjer från 0,06% till 0,09% och maxpriset från 99kr till 199kr. Därmed försvinner Nordeas enda fördel, billig aktiehandel och det blir särskilt dyrt vid större affärer.

Finns någon konkret jämförelse mellan alla dessa banker att tillgå någonstans? Känns inte som att den där ingressen räcker som underlag för att diskutera detta.

2 gillningar

Förstår inte, ska jag lämna Avanza för att en rubrik säger att Nordea höjer sina courtage?

Jag testade att handla lite på Nordea från telefonen. Ingen app, och hemsidan var värdelös. Jag spenderar gärna någon krona extra för att få den fullständigt lysande upplevelse som Avanzas app ger. Av samma anledning kommer jag inte byta till Nordnet heller, helt värdelös app.

2 gillningar

Nordea är fortfarande billigt för utländska aktier som jag använder det för, möjligtvis med undantag för om man gör mycket småaffärer.

Nordea var 0.06% och min 1 USD / 8-9 kr för USA aktier. Nu blir det 0.09% men min 29 kr.

Lite surt men Avanza känns sämre. Mini med 0.25% och min 1 USD. Först med Medium kommer man ner på 0.089% men då är min 8 USD dvs runt 65 kr.

Avanza Medium är alltså mer än dubbelt så dyrt som Nordea för USA aktier sett på min courtaget.

Nordnet är rätt likt Avanza.

Dock om Nordea skruvar upp mer så är det bara att packa ihop aktierna och flytta dem.

PS: Nordea Investor aktiehandelstjänsten är minst lika bra om inte bättre än Avanza. Nordnet är nog minst användarvänlig. Jag är kund hos alla tre eftersom utbudet skiljer en del.

Så varför rekommenderas alltid Avanza eller Nordnet när det kommer till att skaffa en nätmäklare? Finns det några andra dolda avgifter med exempelvis Nordea?

Sannolikt eftersom Avanza/Nordnet ursprungligen drev de sänkta courtagen för en 10+ år sedan, men sedan dess har storbankerna kontrat. Nordea har legat bra till i flera år. SEB verkar göra en push nu.
Det är för rena aktieinnehav.

Sen har Avanza andra fördelar där jag framförallt gillar deras stora fondutbud och Sparkonto+ där man kan få vettig ränta vilket gör det lättare att undvika korta räntefonder när man som jag vill ha korta räntedelen på sparkonto med 0.6-1% ränta.

Nordnet har även sina fördelar. Tidigare var det bara på Nordnet som man kunde handla ETCer som fysiskt guld. Sen kom även Avanza med det men till högre courtage, så Nordnet tycker jag fortfarande är bättre om man vill ha en RT portfölj. Gillar även Nordnets ETF utbud.

Som vanligt så beror bästa tjänsten på vad man vill göra helt enkelt. Men det är inte så enkelt som det var för ett antal år sedan att Avanza var bäst i klassen. Skulle snarare säga att Avanza är bäst för de som börjar sin sparkarriär. Funkar all-round så att säga.

2 gillningar

Avanza har blivit bekväma av bristande konkurrens/för hög lojalitet bland kunderna, som i sin tur tipsar sina vänner som är i startgroparna. DeGiro hade innan krånglet med skatt på utdelningar ett mycket attraktivare erbjudande än Avanza, men typ ingen flyttade. Lite som Lidl vs ICA, folk fortsätter gå till ICA och avfärdar Lidl av gammal vana trots att ICA-handlaren höjer priserna.

1 gillning

Avanzas Sparkonto+ har bara 0.65% ränta men typ 0.95 % om man tar direkt via Stabelo etc. Så Avanza tar tydligen 1/3 av räntan själva. Schysst provision. Gamar :stuck_out_tongue:

Jag öppnade precis en ISK med degiro för att investera i ett volatilt aktie som inte fanns tillgängligt på Norndet eller Avanza, men tänkte aldrig ens att kontrollera om det var bättre för normal långsiktig indexfondsatsning. Kanske är jag alldeles för bekväm med avanza-gränssnittet, känner mig mer “pålitlig” på grund av förtrogenhet …

Kanske du inte är helt rättvist mot Avanza, även om jag också tycker de är mindre sparar-vänliga än förr.

Avanza Sparkonto+Collector har nu 0.65% obundet.
Collector har för samma 0.7%
Det är 0.05% som de ”gamar” :slight_smile:

Sen kan man skrämma upp det till 0.9% med 6 mån bundet och däröver.

Fördelen är att man kan ha räntedelen på sparkonto med ok ränta inom samma bank som man har sitt övriga fondsparande.

Nordnet har bara 0%.

Jag syftade på Santander som har sparkonto med 0.95% ränta. Men du har rätt i att jag var orättvis, för det gällde endast från 100 000 kr och med utbetalning en hel månad efter begäran. Men “Mitt spar” är en rimligare jämförelse. Då får man 0,65% om man har genom Avanza, och 0.80 % direkt genom Santander.
Så 0,15% gamar Avanza iaf om man tar det genom dem :slight_smile:

Ja helt riktigt, det finns en uppsjö av sparkonton med vettig ränta jämfört med storbankerna - compricer

Avanza tror jag är unika med bra fond/aktieutbud (om än inte alltid lägsta courtage) och sparkonto på samma ställe med ok ränta.

Önskar Nordnet införde något liknande :grinning:

En viktig grej är att man inte får ett äkta bankkonto. För insättning via bank/plusgiro och OCRnummer är rätt tråkigt.