Har jag för stor andel fonder?

Hej! är hyffsat ny på forumet och anser mig själv som en ganska duktig sparare men har fått lite kalla fötter över strategin.

Jag är 26 år gammal och har en inkomst runt 46000 brutto i månaden. Jag bor i Stockholm i en hyresrätt(förstahand) med min sambo.

Vi trivs väldigt bra där vi bor nu, men vill flytta till villa inom 4-6 år vilket kräver en ganska hygglig kontantinsats i Stockholm(vi är öppna för att byta stad men vi är båda härifrån och trivs bra).

Nu till min fråga, jag har idag en buffert på runt 50000, sedan allt mitt sparande på fonder och aktier. Jag har börjat fundera på om min sparhorisont är för kort. Det svider bara att missa potentiell avkastning. Vi har ju ingen panik att flytta så tänker att sålänge horisonten är flexibel med ett par år så kanske det är lungt att behålla pengarna i fonder?

1 gillning

Jag tycker du tänker rätt, men enbart om ndu är ärlig mot dig själv. Ett mellanting kan ju vara att ni sätter allt nysparande på ett fasträntekonto eller i räntor och ser detta som en “hedge” som att börsen dyker i närtid. Då byggs handpenningskontot på och att plocka ut resten från en portfölj som tappat lite i samband med att ni hittar drömboendet blir inte lika plågsamt.

Kan det vara en lösning?

Det låter absolut sunt. Är kanske lite börs-junkie egentligen. Vill inte missa potentiell ränta på ränta nu när jag är ung. Har varit lite svårt att relatera till rikedomstrappan och många trådar då jag har en ganska hög inkomst för min ålder och därmed lågt kapital.

Sunda insikter, men vad är det du investerar till? Ett rikt liv med ett bra boende tillsammans med sambon kanske? :smiley:

Dessutom vet du ju inte om börsen faktiskt levererar det framåt som den gjort historiskt och framförallt inte i närtid. Kanske blir du/ni vinnaren/vinnarna med facit i hand.

Att snegla på rikedomstrappan som en stege att sträva uppför tycker jag är en av nackdelarna med trappan. Jag väljer att se den som nivåer och en konsekvens av inkomst/investeringar/tur/val osv och inte som en målbild.

Så, lite detox med den delen och prata mer med sambon om drömmar och mål och att kanske snöa in på beräkningar kring att nå handpenningen istället. Jag tror det gagnar er mer. :smiley:

p.s. 26 år? :thinking: Då var jag precis nygift och bodde i hyreslägenhet med femsiffrigt på sparkontot. Bara för att ge en bild av det du själv säger om att du har det ganska bra redan.

4 gillningar

Surrade med banken och dom ansåg att min sparhorisont var så lång så det blir “mycket bättre” sparat i fonder. Dom tjänar väll mer pengar på det :rofl: .

Kanske skall du rentav lämna banken och ha dina pengar i fonder på Avanza?
Banken är oftast bara där för att sälja på dig onödigt dyra fonder.

5 gillningar

Har funderat länge och väl på att lämna banken. Är ruskigt trött på dom, har bara upplevt dålig service och o-kunskap. Hamnade bara här då morsan jobbade där. Nu känns steget så stort då jag har haft deras svindyra fonder i aktiedepåkonto istället för isk.

Du är ung och vill spara/investera mycket och länge men har dyra fonder på en aktiedepå? Inte prisvärda fonder i ett isk? Jag har inga hårda siffror att komma med, men om du räknar på det så förlorar du säkert en hel del på de valen. Ta tag i saken, räkna och byt i så fall kontotyp och bank om det behövs.

Kan ni ha visst del av nysparande på räntekonto och visst på börsen?

1 gillning

Ja, jag vet har bara skjutit på flytten men ska ta tag i den. Har känts som en stor process bara.

Ja absolut kan vi dela upp sparandet. men tror jag fokuserar ganska hårt på räntor 1-2 år för att minimera min risk för att motsvara min sparhorisont. Efter jag når ca 30-40% räntor kanske jag kan omplanera och kanske känner mig mer riskvillig beroende på hur världsläget utvecklas.

Alla kommer råda dig att flytta till ISK, så är det bara :slight_smile: Du är inte skyldig banken något, sälj av och flytta. Du tappar bara mer pengar på att vänta.

1 gillning

Det är inte så svårt att byta bank, och du måste ju inte byta helt heller, du kan väl ha kvar kort och buffertkonto på din nuvarande bank om du vill.

Klicka på sälj på fonderna, bli kund på t.ex. Avanza via BankID och skicka över pengarna till ett isk där. (Eventuellt räkna ut vad du kan behöva betala i skatt och om du då behöver spara del av kapitalet för att kunna betala in det när det är dags).

Du kan ju byta till isk på nuvarande bank också, några av storbankerna har väl hyfsat bra fondutbud

Jag har idag en del fonder och alla aktier i ISK på nordnet. Men har en stor andel på depå som sagt i handelsbanken. Tänkte höra varför så många föredrar avanza på det här forumet?

Jo, absolut. Är bara lat. Men blev taggad nu. Har varit nära att köpa bostadsrätt vi två tillfällen och båda gångerna har min bank gett mig sämst service.

Fondutbudet är bättre och priser på fonder är mycket lägre på Avanza än Handelsbanken. Jag tycker även att Avanzas hemsida och app är så himla mycket bättre än Handelsbankens, det är lätt att jämföra olika trender på aktier, fonder, index med varandra vilket är typ omöjligt på Handelsbanken.

Det var längesedan jag hade Nordnet men då var det ungefär likvärdigt utbud och priser med Avanza men lite sämre användarupplevelse upplevde jag, men om du är nöjd med Nordnet så kan ju ha fonder på ett ISK där? Kan ju vara smidigt att hålla nere antalet banker och kunna se allt mer samlat?

Jo absolut. det jag har börjat jobba mot, bara inte sålt av de fonder jag redan haft. Men ska absolut sälja av mina dyra fonder på banken.

Det går bra att strunta i Avanza och ha allt kapital kvar i din vardagsbank. Valet av fondmäklare gör jättelite skillnad, att byta från dyra fonder till billiga globala indexfonder gör mycket mer :wink:

Investering innebär risk. Ta bara risk med kapital du tål att förlora. På kort sikt (sparhorisont) är risken inte värd priset (kan lika gärna gå ner som upp i värde) så håll ordning på era mål med sprandet och placera det därefter på rätt risknivå.

Sen blir det tråkigt ett tag. Just keep doing!

3 gillningar

Billig global indexfond på ISK i din vardagsbank är enkelt och bra.

Om du är osäker på sparhorisonten kan du sätta hälften på sparkonto och köpa global indexfond för hälften. :hugs::sunflower:

1 gillning

Avanza var först och är större, men Nordnet är nog i stort sett likvärdig. De flesta menar nog “Avanza eller Nordnet” när de skriver Avanza. Det är ungefär som att när du ber om en Coke på restaurangen kan du bli serverad en Pepsi i stället - de är likvärdiga även om vissa konnesörer kanske föredrar den ena framför den andra.

2 gillningar

Skillnaden mellan nordnet och avanza är dels att nordnet är repräsenterad i DK,FI,NO,SE och att avanza är snäppet mer “gamifierad”.

@GSverre - NN har faktiskt fler kunder än Ava :wink::

Som andra skrev är det hugget som stucket om du har nordnet eller avanza. Det viktigaste är utbudet av billiga breda fonder samt KF med 0% i årsavgift.

Om man nu ska byta från depå till ISK, bör man inte vänta tills marknaden svalnat lite?

Säljer man när allt ligger på all time high så måste man betala mer skatt på mer vinst, och när du sedan sätter in pengarna på ett ISK så får du skatta på det större beloppet.

Säljer du när marknaden är på botten säljer du med mindre vinst (eller tom förlust) och får dessutom ett mindre belopp som sätts in på ISK och beskattas.

Tänker jag fel?