Handelsbanken vs Avanza – hur optimera fondsparande enligt RT-filosofin?

Hej bästa forumet!

Jag har börjat intressera mig mer kring investeringar på senaste tiden och lär mig massor av Rika Tillsammans. Skulle gärna vilja få er input på hur ni hade gjort i min situation.

Jag är 55 år, har sparat en längre tid via ISK, är villig att ta relativt hög risk och kommer fortsätta månadsspara ca 10-15 000 kr.

Idag har jag allt sparande hos Handelsbanken (cirka 1,6 millioner), i deras egna fonder (mest i Multi Asset), men har förstått att det finns klokare val att göra med tanke på avgifter och möjlighet till bättre avkastning.

Jag varit inne på att flytta allt till Avanza /Nordnet för att kunna göra mer effektiva val där, men en flytt blir inte klar förens cirka mars 2026 pga flyttstopp under jul/nyår + att Handelsbankens rutin är att sälja av sina egna fonder innan en flytt, vilket är hela mitt innehav. Så, är det bättre att stanna kvar hos Handelsbanken, sälja alla nuvarande fonder och istället köpa de mest kostnadseffektiva som finns där? Eller att göra en kombination och använda båda bankerna?

Målet är långsiktigt, disciplinerat sparande med låga avgifter, bred exponering och möjlighet till bättre avkastning än i nuvarande fonder.

Hur hade ni resonerat?

Finns det något viktigt jag bör tänka på som jag missar, särskilt kopplat till flyttande och val av bank/plattform snarare än val av enskilda fonder?

Stort tack för att du tog dig tid att läsa och för dina tips och råd!

Varför inte sälja och ta ut. Flytta pengarna till Ava/NN och sätta in där?

Gör över kvartalsskifte så blir det ingen extra skatt.

Helt absurt att det ska månader efter nyår.

1 gillning

Finns en hel del riktigt bra fonder hos Handelsbanken att kombinera för olika risknivåer om du vill vara kvar. Blir inte nödvändigtvis särskilt mycket billigare/bättre hos nätmäklarna beroende på fondval.

Se fonder här:

3 gillningar

Hej Miramis!

Jag är jämnårig med dig, handelsbankskund och bär på samma grubblerier som dig.

Idag har jag på Handelsbanken:

70% i DNB Global Indeks (0,21)

20% i Plus alla bolag (0,22)

10% Storebrand EM Index (0,43)

Om jag byter till SAVR får jag:

DNB Global Indeks för 0,17 (Och jag kommer dessutom använda minst hälften av mina 70% i deras ETF Vanguard by SAVR som inte går att spara i automatiskt varje månad som är bred och tokbillig 0,15)

SEB Indexnära A för 0,19

DNB EM Index för 0,32

Med 10-12 år kvar på börsen känns det konstigt att “betala för mycket” när det faktiskt inte behövs. Dessutom så har jag en rejäl slant i deras pension 70 generationsfond som i stor omfattning underpresterat mot samtliga globala index de senaste 10 åren. Och jämförelsen med de senaste 20 åren ska vi inte prata om. Hade jag sparat (privat och pension) som forskningen säger att man ska göra hade jag idag varit ganska förmögen.

Med största sannolikhet byter jag inom kort bank till Länsförsäkringar, mycket tack vare att de numera är ägare till SAVR och som en bonus har du försäkringar under samma tak. Jag ska fundera över julen och agera i januari.

Lycka till:)

1 gillning

Tänk på att varje insättning på ISK räknas med i beräkningen för schablonskatt. Dvs säljer du av allt i SHB och tex tar ut pengarna till ett sparkonto för att sedan föra in igen på nytt ISK på Avanza så ses detta som en ny insättning och du kommer behöva skatta en hel del i onödan. Eftersom du har 1,6 miljoner blir det mkt skatt helt i onödan.

Se till att du bara flyttar mellan ISK konton direkt om det är pengar du avser att köpa nya fonder/aktier för.

Kontakta SHB eller Avanza så du säkrar att du gör en flytt mellan ISK konton på rätt sätt och inte åker på massa skatt i onödan.

Om man tar ut från ett ISK innan ett kvartalsskifte och sätter in ett annat ISK efter kvartalsskiftet betalar man precis lika mycket i skatt som om man inte flyttat något alls, eller använt bankernas ISK-flytt-tjänst för den delen.

2 gillningar

Du kan få lika bra avkastning hos Handelsbanken.

Finns där t.ex. Länsförsäkringar Global och DNB Global och andra billiga indexfonder

3 gillningar

Skippa flytten. Ska du bara ha fonder så fungerar handelsbanken lika bra som nordnet/avanza.

dessutom så är deras app lite seg och bjuder inte in lika mycket till att köpa/sälja olika saker som tex avanza.

2 gillningar