Bankbyte från handelsbanken till Länsförsäkringar bank

Hej

Vi har funderingar på att byta bank från handelsbanken till Länsförsäkringar Bank.

Men lite fundersam på hur jag /vi ska göra med isk kontot hos Handelsbanken.

Om jag öppnar ett ISK hos Länsförsäkringar, verkar det som att jag måste sälja av mina fonder hos Handelsbanken för att kunna genomföra en flytt.

Pengarna får stå kvar på isk kontot, sedan går det bra att flytta till Länsförsäkringar eller Avanza som jag har isk på också?

Eller ska jag låta isk kontot vara kvar hos Handelsbanken och i så fall byta Handelsbanken global index 0,4% till ex Dnb global indeks, LF Global som är billigare?

Mvh Johan

Du begär att Länsförsäkringar flyttar över isk. Kolla så de kan flytta fonden. Kan de inte flytta fonden byt till en de kan flytta och sen låt de göra jobbet.

Jag vet inte om du tycker det är bra att ha ISK hos flera aktörer, men jag har samlat det hos en och det är inte på min vardagsbank. Jag skulle också rekommendera att välja en globalfond med lägre avgift som du verkar överväga.

En flytt av värdepapper kan fungera och då betalar man inte extra skatt som man ibland gör om man säljer och flyttar pengarna själv, men glöm inte att fråga hur lång tid det tar innan du bestämmer dig.

Ett annat sätt att undvika högre skatt är om du säljer innan ett kvartalskifte och gör insättningen i början av nästa kvartal. Det behövs förstås inte om du har under 300000 kr totalt på ISK för då är skatten 0 oavsett insättningar.

En annan potentiell nackdel med med att sälja och köpa är att du under några dagar står utanför marknaden och missar eventuella uppgångar då.

Om man tittar på hur skatteverket gör så för förra året så var de 150.000 fria pengarna översatt till schablonsumma 4.400 kr. Så gör man flera insättningar så får man skatta för det.

Går att byta till Avanza eller till annan bank nu utan att Handelsbanken först säljer av fonderna.

Du kan ju gå till Avanza och söka på fondnamnet (se till att matcha ASIN)

Finns fonden där så behöver du inte sälja.

Var VILL du ha pengarna? Spelar det nån roll?

DNB/LF finns hos alla banker. Spelar ingen stor roll var man har pengarna om man har indexfonder.

Jag har själv flyttat ISK från Handelsbanken till Avanza. Enligt Handelsbankens kundtjänst säljer de fonderna innan flytten även om du väljer funktionen ”flytta ISK”. Därtill tar det flera veckor att flytta. Jag sålde därför själv fonderna och förde över pengarna.

Det räknas då som ny insättning i ISK och precis som @Freden skriver behöver du beakta skatteeffekter om du har > 300 kSEK.

När flyttade du? I år?@Ariwdoz

Ja, i år :+1:

Varför funderar du på att byta? Har själv Länsförsäkringar och är sådär nöjd, tycker deras kundservice är rätt dålig och jag måste alltid redovisa var jag får mina pengar ifrån vid ganska små transaktioner.

Jag är inte så missnöjd att jag funderar på att byta. De flesta storbankerna är nog lika “dåliga”. Tycker allt är smidigare på nisch banker. Så en dag lär jag väll byta.

Vill gärna ha en personlig bankman som det går att prata med ex när det gäller bolån mm.

Der får vi om vi byter till Länsförsäkringar.

Handelsbanken kör med bolåneteam nu, som det inte går att träffa i ett personligt möte.

Är lite andra små saker också som gör att vi funderar på att byta.