Byte av bank. ISK Avanza?

Hej medlemmar.

Jag har grundat länge på att byta bank till Länsförsäkringar från Swedbank då vi har försäkringar hos Länsförsäkringar och är nöjda. Hos Swedbank har jag lönekonto samt ISK. Om jag flyttar lönekonto samt någon form av sparande till Länsförsäkringar får vi/jag mer rabatt på försäkringarna och det låter lockande. Har nu i dagsläget 4 fonder.

Jag har inte bestämt mig ännu om jag byter men om jag byter borde jag öppna ISK hos Avanza istället för Länsförsäkringar? När forumet läses så dyker Avanza upp frekvent. Självklart kommer jag ha ett litet sparande hos Länsförsäkringar för att få den där rabatten.

Tack för hjälp.

Hej!

Om du borde öppna ISK på Avanza eller inte handlar väl till viss del om vilket mervärde ett ISK på just Avanza skulle ge dig. Är du intresserad av något av Avanzas utbud eller tjänster som saknas på Länsförsäkringar kan det ha en poäng. Ska du enbart investera i vanliga fonder och dessa redan finns på Länsförsäkringar, kan det ju vara smidigare att ha allt samlat.

1 gillning

Alla vanliga billiga indexfonder finns hos Länsförsäkringar också.

Vill du ha allt samlat finns det inget plus med att byta till Avanza

1 gillning

Personligen kör jag SAVR istället för Avanza då de har mer rabatt på fondavgift. Nu spelar det ingen roll på min indexfond som jag lägger pengarna i då det är samma kronor men kan vara värt att titta på de fonder du har om du tänkte köpa samma igen.

En annan aspekt är ju också om du får någon fördel ifrån Länsförsäkringar om du flyttar dit din ISK?

isf får man väga vad som ger en mest.

Byt fonder istället. Spelar inte så stor roll vilken bank om man är en enkel person med enkelt sparande :slight_smile:

Jag har både LF och Avanza och LF funkar fint som “standardbank” och jag ser till att uppfylla kraven för att bli guldkund och få 25% rabatt på försäkringarna. Avanza har jag som alternativ och hamnade där för att de har fonder som jag ville ha tidigare. Men två ställen skadar inte, tänker jag.

Får man fråga vilka minstekrav har LF för att man kan bli så kallad guldkund? (ja, jag är en snåljåp och betalar helst aldrig full pris för någonting :grin: )

Absolut - här är det som gäller för LF Skåne:

1 gillning

Jag är väldigt enkelt lagd när det gäller sparande. Jag månadssparar varje månad och inget mera. Alltså jag varken rör eller tittar på mitt sparande.

Jag förstod nästan det så för dig är det bara att välja det som känns smidigast

20% har vi i Göteborg.