Ha kvar fonder på banken eller byta till Avanza

Hallå allihopa!

Började spara först nu i somras och är därmed väldigt ny i denna värld. Tog enklaste möjliga vägen och började månadsspara hos min egen bank (Swedbank) i några indexfonder, främst Robur Access Global men även lite i deras Sverige och Asien-fond. Har under senaste veckan testat på att köpa in lite aktier via Avanza (Ganska låga summor för att se hur det fungerar).

Min fråga är om det finns någon anledning att även flytta över mina fonder till Avanza mer än att det kan vara smidigt att ha allt på samma ställe? De indexfonder jag har ligger ju mest där passivt och kollar lite då och då hur utvecklingen går så spelar kanske inte så stor roll var de finns? Alla ligger på en avgift på 0,2% som jag förstått är en låg och bra nivå men jag är som sagt ny på området och tänkte bara kolla med er som har betydligt bättre koll om det finns någon anledning att placera även fonderna hos Avanza?

Välkommen! Nope, ingen anledning. Samma fonder samma avgifter. Möjligtvis om du vill utnyttja belåning hos Avanza dock.

Kan väl dock vara värt att nämna att du kan få aningen billigare och bredare fonder än accessfonderna om du byter över till Avanza. Exempelvis:
Länsförsäkringar global indexnära
Avanza Emerging Markets
Plus Allabolag

Men om du gillar att ha passiva fondsparandet kvar hos Swedbank klarar du dig fint med accessfondena som är riktigt riktigt bra.

1 gillning

Jag skulle vilja säga: tvärtom! Om du är kund i banken så brukar de gilla och ge förmåner, lägre räntor, betalkort o dyl om man har flera tjänster. Dumt att tömma ett ISK då om du är nöjd med det.

…och välkommen! :slight_smile:

1 gillning

Okej, tack för svar!

Jag planerar att flytta mina fonder jag har hos Swedbank (haft i och månadssparat i i ca 6år) till Avanza.
Jag har mestadels enskilda aktier hos Avanza idag.
Men vill flytta allt till en och samma bara för att det är roligare att följa utvecklingen. Det blir Avanza för delas plattform är så mkt bättre

Tänk på att det är större chans att mixtra med sin portfölj helt i onödan på Avanza, mer beroendeframkallande app.

3 gillningar

Detär fasen inte svårt hos LF heller. Man får sitta på händer (eller skippa appen - så gör jag). :slight_smile:

Det stora utbudet kan också ha negativ effekt på sparandet :smile: