Samla sparande på Avanza?

Jag är 19 år gammal och har använt Avanza sedan jag började investera när jag var 15. Förra året satte jag in hälften av mitt kapital på Nordnet. Jag lät pengarna vara och satte inte in mer och jag har där tjänat 10% mer än Avanza i år. Däremot tycker jag verkligen inte om Nordnet som app och vill hellre ha alla pengar samlade på Avanza. Fonderna jag har på Nordnet är inte jättespeciella (global, global 125, tech) så nu undrar jag om det är mer värt det att ha allt på Avanza.

Då skulle jag också nå nästa förmånsnivå (vet inte om det gör stor skillnad då jag mest handlar med fonder). Sen hade det också varit skönt att få en enkel överblick av utvecklingen och totala kapitalet utan att behöva göra ett excel ark. Vad jag har insett är iallafall att jag måste se över fonderna jag valt på Avanza.

TLDR fonderna på Nordnet går bättre, men jag föredrar Avanza. Ska jag samla sparandet på Avanza?

1 gillning

Du har antagligen olika fonder som följer olika index. Det är inte så förvånande att avkastningen skiljer sig.

Hittar du Avanza motsvarigheter för dina nuvarande Nordnet fonder?

1 gillning

Ja min tanke var troligtvis bara att byta till Avanza global och möjligtvis behålla Nordnet Teknologi

Om du bara handlar indexfonder spelar det ingen roll vilken “nivå” du är. Det är först när du har 3M portfölj som du kan få förmånligt bolån hos Avanza.

Föredrar du att sprida pengarna, gör det. Föredrar du att samla pengarna, gör det. Och alla föredrar olika aktörer. Finns inget rätt eller fel

Tack! Kändes som en lite dum fråga eftersom det egentligen inte spelar roll. Bolån tror jag inte är superrelevant iallafall då jag troligtvis kommer hyra boende de kommande åren

Hej

om du flyttar över till Avanza kan du inte behålla Nordnet Teknologi så vitt jag vet. Du behöver byta till annan fond då Avanza inte har den i utbudet.

Själva flytten kan du initiera själv via en funktion hos Avanza, så det är inte så komplicerat.