SHB, Avanza eller Lysa?

Hej!

Jag är 18 år och har investerat i ungefär tre år. Började investera på Avanza i indexfonder likt den basportfölj som föreslås här på Rikatillsammans. Nu när jag är 18 har jag också fått tillgång till det mina föräldrar har sparat åt mig på Handelsbanken och valde därför för någon månad sedan att flytta över allt från Avanza dit, dels för att det är skönt att ha det samlat, dels för att det kan vara fördelaktigt för framtiden när det gäller lån mm. Känner mig lite kluven till det beslutet då jag verkligen uppskattar Avanzas gränssnitt och app, SHB visar ju inte alls lika mycket statistik som Avanza. På Handelsbanken har jag även kommit i kontakt med en rådgivare som föreslog att jag kunde ha en bas i Handelsbanken Auto 100 Criteria (avgift på drygt 0,6 vilket jag tycker är lite väl mycket), och sedan en lekhink med egna fonder/aktier.

Nu till mina funderingar. Är det ”bäst” att ha alla pengar hos Handelsbanken i det upplägg han föreslog, eller är det bättre att skapa sin egen bas på SHB baserat på Basportföljen för att få ner avgiften? Eller varför inte ha sin bas hos Lysa som ligger och ”puttrar”? Jan brukar ju prata mycket om att det inte går att göra fel på Lysa. Dels får man ju en bredare spridning men också en automatisk rebalansering. Samtidigt känner jag ju mig intresserad av sparande och så känns det lite ”tråkigt” att ha det mesta i en fondrobot.

Det jag funderar mest på är nog hur mycket vikt banken lägger i om jag har värdepapper hos dom.

Hur tänker ni här i forumet?

Jag hade nog haft allt inte på storbank för att ha något att förhandla med storbanken när du ev ska söka bolån i framtiden

1 gillning

Det spelar ingen större roll om du har pengarna investerade hos din vardagsbank, avanza eller lysa. Det viktiga är hur det är investerade. Som du säger själv är 0.6% en hög avgift.

3 gillningar

Det jag mer tänker på är att sin relation med banken påverkas beroende på om man har pengar investerade hos de eller inte. Tänker när man exempelvis ska skaffa bolån i framtiden. Hur tänker du kring det?

Jag har mina investerade pengar hos min vardagsbank där jag också har bolån.
Flyttade mina DNB Global Index från Avanza till vardagsbanken för att, som du säger, kunna pressa bolåneräntan.

Okej, tack för svar. Tänker väl att jag gör samma. Kör nog på en bas av 80% av portföljen med DNB Global, PLUS alla bolag och eventuellt någon tillväxtmarknad. Sedan 20% i aktier och lekhink.

SHB är enligt min uppfattning väldigt restriktiva när det gäller utlåning till 1a gångsköpare med stor belåning och har inte haft speciellt bra räntevillkor, så även om jag köper resonemanget (villket jag inte gör) så borde du välja en annan storbank.

Banken räknar med att ta igen den lilla (och ofta tillfälliga) rabatt de ger dig genom att sälja på dig dyra sparprodukter.

Och väljer man bara billiga indexfonder i ett billigt skal kommer de till slut inte att vara intresserade av att ge dig någon bolånerabatt av det skälet i alla fall.

Jag har alltid hållit sparandet separat från vardagsbanken.

1 gillning

Håller 100% med om det här. Har inte en krona i sparande på min hemmabank Swedbank. När de frågar brukar jag hänvisa att när de kan matcha Avanzas priser eller Lysas bredd så är jag beredd att flytta tillbaka. :smiley:

1 gillning

Hej! Tack för svar. Jag vill ju ha billiga indexfonder och om banken då inte ger någon fördelaktig rabatt så känns det ju ganska meningslöst att ha pengarna där. Kanske blir att flytta tillbaka till Avanza / Lysa och sedan såklart ha vardagsekonomin kvar på banken

1 gillning

Spontant känns detta som en ruskigt stor del av portföljen som lekhink.

Spelar ingen roll. Du kan få en liknande portfölj överallt.

Välj det som du trivs bäst med.

Min egen erfarenhet: De bryr sig inte alls.

1 gillning

Hos Lysa har du ingen “förhandla-bolåneränta-nytta” av pengarna. På vanlig ISK hos valfri aktör så har du absolut nytta av att ha ett flyttbart kapital när/om du ska förhandla bolåneränta hos storbankerna.

Hade jag vetat detta tidigare hade jag inte haft Lysa alls, nu har jag både-och för att det var det jag tidigare valde utan att då veta nyttan av flyttbart ISK-kapital.

Så som du ser får du helt olika tips från oss här i tråden.

Jag har nyligen förhandlat vår bolåneränta med hjälp av flyttbart ISK-kapital och tänker att det saknas kunskap/info i ämnet här på Rikatillsammans.

(P.S. Du ska inte välja någon av bankernas föreslagna dyra fonder. Läs istället på i forumet om de fonder som rekommenderas här.)

Tack så mycket för svar! Så det du säger är egentligen att jag inte riktigt behöver tänka på vart pengarna är just nu så länge jag har ett flyttbart ISK för att i framtiden kunna förhandla om ränta? Fick dock info från andra om att storbankerna ofta inte ger rabatt om man inte äger deras egna fonder?

Precis, ha ett ISK som du tänker i framtiden är flyttbar. (Du kan ju ha fler om du t ex vill vara på en viss plattform med en del, lekhink kanske, och inte vill flytta med den t ex.)

I vårt fall diskuteras det inte alls vad vi investerar i, utan att vi flyttar kapital, vilket belopp det är samt vilket belopp vi nysparar hos banken framöver.

1 gillning

Jag tycker inte att det är något problem att ha flera banker. Jag använder SHB för lön och räkningar, Nordnet och Lysa för investeringar. För bolån använder jag SBAB eftersom de gav bättre villkor än SHB (trots att jag har ett litet sparande hos SHB och har varit kund där i över 30 år).

Kolla var du får bäst villkor.

1 gillning