Handelsbanken Multi A50A1

Hejsan. Någon här som känner till handelsbanken multi A 50 A1? Funderar på att flytta den till avanza och ev byta. Men då jag är ny på detta behöver jag lite expert hjälp.

1 gillning

1,46% i avg dålig dyr bland fond som bankrångivare har lurat dig i. En sådan Avanza Auto 4 kostar 0.36% i avg. Samma sak och helt automatisk. Om du blandar LF Global indexnära med ränte fond eller sparkonto kostar det 0.22% i avg. Avanza och öppna Isk. Långsiktigt 100% LF Global indexnära. Kortsiktigt sparkonto. :+1:. Det är enkla upplägget. Eller flytta allt till Lysa fondrobot :+1:. Annars finns det LF Global indexnära hos HSB då du kan gå in direkt i Isk och byta det dyra skräpet till LF Global indexnära om det är långsiktigt. Då kan du ha Isk kvar hos HSB om du är nöjd med billigaste global indexfonden. Det behövs ändå inget annat i portföljen. :grin::hugs:. Smidigast är det bara byta ut blandfonden till en billig global indexfond. Annars om det är kortsiktigt plockar du ut 30-40% till sparkonto högre ränta och resten har du kvar i LF Global indexnära.

Välkommen in till RT forumet.

2 gillningar

Håller med vad @Jakke skriver. Vill du komma igång med ett bra sparande utan att själv veta allt, rekommenderar jag varmt Lysa, Opti och Avanza Auto. Alla dessa tjänster har en onboarding som gör att du landar rätt utifrån dina personliga förutsättningar. Sedan kan du alltid justera det om du vill.

Den fonden du nämner är dyr och antagligen fel för dig där du är i livet just nu. Alla tre tjänster jag rekommenderar är bättre och billigare.

2 gillningar

Opti är tyvärr dubbelt så dyrt 0.83% i avg. Det är mycket för indexfonder. Synd att de inte har upplägg som kostar max 0.40% i avg :+1:

1 gillning

Hej Mikael, välkommen till forumet!
Jag hade definitivt sålt denna fond.
Jag tycker Avanza Auto och Lysa är bra produkter. Själv använder jag Lysa.

1 gillning

Om du redan är på Handelsbanken hade jag bytt till Länsförsäkringar global indexnära och ha den säkra delen på sparkonto. Billigt och bra! :slight_smile:

2 gillningar

Min tanke var att sätta dom i tex castellum och sen investera utdelningen. Men kanske lysa är bättre?

Inget fel att investera i enskilda aktier om man är intresserad av det, men risken är betydligt högre med ett enskilt bolag mot tusentals i en indexfond.
Om du tänkt börja handla med aktier har du faktiskt lägre courtage på Handelsbanken än Avanza så ur den aspekten finns ingen anledning att flytta. Men användarupplevelsen kan möjligtvis vara lite sämre.

Om du vill göra det enkelt, stanna kvar på Handelsbanken och byt till Länsförsäkringar Global Indexnära. Vill du ha mer jämviktat mot världsmarknaden kan du även plocka in 10-12% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära. Du kan även köra SPP Aktiefond Global som ungefär motsvarar bägge Länsförsäkringar-fonderna tillsammans, till en något högre total avgift.
Många väljer också att ha 10-20% övervikt mot Sverige (eftersom man bor och verkar och får sin lön där). Hos Handelsbanken är då SEB Sverige Indexnära ett bra alternativ.

Detta är lämpligt för pengar du tänkt spara i typ 10 år eller mer.

Behöver du pengar inom några år är det bästa alternativet sparkonto med ränta. Högst ränta just nu får man hos Lunar (1,05%) men det finns även andra alternativ som ger strax under 1% i ränta. Man kan få något mer om man är okej med bindningstid.

Detta bör vara bulken i ens sparande. Sedan kan man krydda portföljen med småbolag, nischfonder och enskilda aktier. Kanske inte alltid för att det ger högre avkastning, men för att det är kul :slight_smile:

Lycka till!

3 gillningar

Min tanke var inte att just börja med aktier i den bemärkelsen, utan just castellum då det är en utdelningsaktie. Och sätta utdelningen i rörelse. Ränta på ränta så att säga. Men kan vara helt fel väg att börja. Byta från handelsbanken kommer jag göra då jag håller på att avsluta mina konton hos dom.

Ränta på ränta får du minst lika bra i alla globala indexfonder :+1:. Den väg är den rätta vägen :joy::+1:. Krångla inte får mycket med rena aktier :thinking:.

1 gillning

Först vill jag tacka för alla bra svar :grin::+1:
Beloppet jag på fonden är strax över 7000kr, så inga jättepengar. Sen undrar jag då om jag ska tex dela upp det på tex en global indexfond och tex lysa? Eller lägga allt i en korg?

Hur hittar man Länsförsäkringar global hos SHB? Jag hittar nästan bara deras egna fonder men det var säkert ett år sedan jag kollade.

Har själv inget ISK hos Handelsbanken, men jag hittar fonden via Fondtorget - fondlista | Handelsbanken och sen under Fondbolag välja Länsförsäkringar Fondförvaltning AB.

Där ser man. Jag har inte heller något ISK där längre utan jag frågade bara för att jag inte hittade den då. Jag använde deras app för att kolla efter fonder. De kanske bara har ett basutbud tillgängligt där.

Skulle tro att de, precis som Swedbank, döljer fonder från andra fondbolag. Man måste filtrera listan först och välja alla fondbolag eller just det man är intresserad av. Går man t.ex in på Swedbanks fondlista så är den filtreras att endast visa deras egna fonder först. Där måste man kryssa bort Swedbank robur i filtreringen.

1 gillning

Nej nej. Inte hos handelsbanken. Hos avanza. Ska flytta fonden dit, och lösa in den.

1 gillning

Det är en dålig idé enligt mig. Jag valde att spara på annat håll pga det.

Det låter som en bra idé.

:grin:Vilket av det är en bra idé? Att byta till avanza hoppas jag?

Ja det är väldigt tråkigt att storbankerna gör på detta sätt! Har själv inget sparande på någon storbank pga av sådant. Förutom tjänstepensionen och buffert som ligger på en storbank.