Handelsbanken Multi A50A1

Ok. När jag öppnade fonden på handelsbanken hade jag inget intresse för fonder. Jobbade som egen företagare och hade ingen direkt ekonomi att sätta av några pengar. (All tack till skatteverket som verkar ha mycket emot småföretagare)
Nästan 15 år som egen och inget pensionspar. Så nu när jag är anställd sedan 2019 är det dax att försöka få fart på sparandet.
Men i vilken ände man ska börja är svårt.

Ja precis.

Börjar luta åt att låta lysa göra jobbet. Vad har ni för erfarenhet av lysa?

Lysa rekommenderas av många här på forumet. Det är enkelt att komma igång med och helt automatiserat.

Toppen. Tack

Lysa är grejt. Du sätter upp det en gång inklusive automatisk överföring, sedan kan du glömma bort att det finns. De tar hand om dina pengar och låter de jobba som du har önskat.

Om ni hade upptäckt 7000kr som ni hade glömt bort, som i mitt fall. På handelsbanken. Hur skulle ni på bästa sätt satt dom i arbete?

Lysa, 90% aktier och 10% räntor.

Intressant. Tål att funderas på. Varför den fördelningen?

SHB har en bra app men man kan inte göra alla saker i appen som man kan göra om man loggar in på internetbanken med bankid (alltså från hemsidan).
Om du går in på internetbanken så kan du välja av alla fonder.
Det var inte menat att låta som reklam. Jag är kund hos SHB sedan ca sex år och jag tycker att de har bra tjänster för handel av fonder och aktier.

Om man är nybörjare och vill göra det enkelt, men inte vill ha multiassetfonderna (som är dyra och dåliga), så kan man välja billiga blandfonder som heter “Auto criteria” och består av indexfonder och korta räntefonder. 0,4% i avgift.

Räntorna agerar stötdämpare och förhoppningsvis håller de emot när aktier går ned. Det sänker risken helt enkelt.

Handelsbanken har många fonder, men det är inte alla som går att köpa på ett ISK. Många externa fonder kan bara köpas på ett aktie- & fondkonto vilket har en helt annan skattesats än ISK.

Här är ett avsnitt kring ämnet 90/10 eller 100/0

0.60% i avg. :-1:. Inga direkt billiga blandfonder :thinking:

Jag är också kund hos SHB. Det går tyvärr inte att göra så mycket i appen och hemsidan är inte mobilanpassad. Jag använder knappt dator längre.
Dessutom tycker jag appen hänger sig ofta men annars har jag inget att gnälla på.

0.60% i avg. :-1:. Inga direkt billiga blandfonder :thinking:

Nej du har rätt jag mindes fel. Min poäng var att de i alla fall är billigare än multi assetfonderna, som kostar över 1,4% i avgift!

1 gillning