Jag har lurkat här ett bra tag men detta blir mitt första inlägg. Vill börja med att tacka Rika Tillsammans för att ni alltid finns här som bollplank och ni är en stor anledning till att jag kommit igång med mitt sparande.
Nu till mina funderingar:
Jag har den större delen av mitt sparande på Lysa. Större delen är investerad i mitt hållbara fondkonto (90/10) med en sparhorisont på 10+ år/långt i framtiden/kanske FIRE. Jag har även ett sparkonto på LYSA där jag sparar till ett framtida (inom 1-2 år) husköp.
För mig är det viktigt att sparandet är hållbart så långt det går utan att det blir alltför “ogynnsamt”. Nu när sparandet nått en för mig ganska hög nivå så jag har börjat fundera:
Finns det någon anledning att starta fler (högrisk)fondspar på andra banker för att sprida risken? Har försökt läsa mig till på forumet men har inte blivit klokare. Om det är att föredra, kan någon rekommendera andra bra breda globala fonder med hållbarhetsfokus?
Har förstått att Lysas sparkonto är förhållandevis dyrt, vad hade ni rekommenderat istället? Jag kan tänka mig att låsa sparpengarna 3 månader åt gången men vill inte lägga tid på att hoppa runt mellan banker för att “räntemaximera”. Letar med andra ord efter ett pålitligt ställe där ränta och avgifter är bättre än LYSAs sparkonto.
Det är aldrig en bra rekommendation att öka just högriskinnehav, speciellt inte om man är osäker. Jag respekterar ditt hållbarhetsfokus och då har du ju hittat en bra plattform för det. Vill du maxa avkastningen kan det gå att hitta mer hållbara högriskvarianter, men det kan också gå åt helskotta. Så nej. Kör du på med din lösning säger jag.
Jag vet inte vad Lysa ger nu, men titta hos din vanliga huvudbank och sök på fasträntekonton. De flesta har något alternativ som ändå är helt okej om man binder för minst tre månader i taget. Känns det som en för lång period kan man hålla flera rullande konton parallellt så att det alltid finns pengar tillgängliga varje månad. (Så gör jag under min FIRE-period med bufferten.)
Du skriver att:
Sluta, säger jag då. Det är när man börjar fundera och pilla som det blir fel. Låt färgen torka och gör något annat. Du behöver inte se det ske. Dina investeringar kommer att ticka på över tid och det blir dagar med nedgång och dagar med uppgång. Över tid kommer det att gå snabbare och snabbare.
Tack för svar och kloka ord!
Haha kanske blir att bara fortsätta sitta kvar i båten jag har då och spara på som vanligt varje månad med Lysa.
Ska kika in vad min huvudbank har för ränta på sina fasträntekonton!
Kul att se ett sparande med ett tydligt hållbart fokus.
Mitt tips är att hålla det så enkelt som möjligt. Det räcker absolut att bara köra vidare på Lysa, man får ju tyvärr inte bättre avkastning eller spridning för att man delar pengarna på två olika globalfonder, så spara dig det merarbetet.
När det gäller sparkonton tycker jag inte heller att skillnaderna är jättestora i det stora hela. Själv kör jag på SBABs 3-mån konto för mina trygga pengar, vilket funkar kanon. Heja dig!
Om vi pratar ISK och fonder så finns ingen anledning att sprida till fler aktörer. Lysa är den billigaste fondroboten. Enda anledningen att byta vore om du själv vill sätta ihop portföljen, men det har ingen ekonomisk uppsida. Det är mer om du gillar att pilla eller har väldigt specifika krav på enbart mörkgröna fonder (artikel 9-fonder) och gröna obligationer. Men då frångår du samtidigt filosofin kring att äga hela marknaden, det blir i praktiken en spekulation på saker som förnybar energi, elektrifiering, elbilar etc.
Sparkonto tycker jag andra gör bättre än Lysa pga deras avgift. Jag kör SBAB. De betalar ut räntan varje år på de rörliga kontona. Tidigare testade jag nischaktören Borgo som betalar ut räntan månadsvis. Båda lånar ut dina pengar till bolån. Många nischbanker lånar ju ut till blancolån, så om etik är viktigt bör du hålla koll på det. Tror exempelvis Lysa kan ha sådan aktörer för sitt sparkonto (just nu exempelvis Collector).
Om jag skulle ge ett generellt råd. Fokusera mindre på att trixa med innehav. Fokusera mer på att öka sparandet varje månad och bygga en struktur som klarar en femårsperiod där börsen går ner 50 procent utan att du säljer dina värdepapper.
Stort tack för alla bra inputs, för mig att känna att det var på tiden att jag skaffade ett konto!
Skönt att jag inte “måste” starta fler konton då jag gillar enkelheten med att spara via bara lysa, när lönen kommer dras sparandet direkt. Även om jag kanske kollar lite väl ofta så finns det ju ingen möjlighet att pilla, vilket jag tror är bra för mig xD
Känner att jag behöver läsa på lite om mörkgröna fonder, kanske inte för att investera för att som du nämner @harvest så frångår det forskningen, men bra att vara medveten!
Ska också kika in SBAB, ser ut att ha både bättre ränta och ha en smidig app!
Risken att Lysa bakom kulisserna, trots inspektioner, lyckas trolla bort dina fonder är extremt låg. Det finns också ett investerarskydd upp till 250 000 kr.
Största risken jag ser med att ha allt på ett ställe är att pengarna kan bli låsta under en kortare period (en vecka eller så realistisk) om banken får problem med en underliggande tillgång eller något it system fallerar.
För en långsiktig investering spelar det ingen roll du bör, om du har bara några veckor eller månader tills du behöver dina pengar, ha sålt av och flyttat pengarna till ett sparkonto i din huvudbank.
Vad gäller sparkonto kör jag en nischbank för att få lite mer i ränta på 3 månader än min huvudbank ger. Det är väldigt enkelt med BankID att flytta pengarna mellan banker idag så blir skillnaden i ränta och kapitalet stort nog så är det värt ”besväret” tycker jag.
Ah okej! Men om jag har mer än 250 000 investerat så kan det finnas anledning att dela upp fondsparet?
Känns lite komplicerat att se till att ha en bank “per 250 000” dock känner jag spontant, hur gör ni?