Har jag för stor andel fonder?

Lite det jag väntat på. Men om jag proppar in det på räntekonto nu så är det väll det bästa? men missar såklart potentiell uppgång också.

Välkommen till forumet! :smiley:

Nu försöker du tajma marknaden. Aja-baja! :wink:

Du skattar på vinsten. Väntar du på att fonderna tappar t ex 10k så sparar du 3k i skatt, men du har ju fortfarande förlorat 7k. Sitter du istället och väntar på en dipp som aldrig kommer så är ju din slutsats densamma:

Inte matematiskt, men kring hur börsen rör sig och tajmingen. Där slår det fel imho.

1 gillning

Stämmer det? När jag startade på Nordnet i början av 1997 fanns inte Avanza. Enligt AI startade Nordnet upp i augusti 1996 och Avanza (hette då hq. se) under 1999.

Idag har vi båda och tag tycker Avanza har ett bättre och enklare upplägg. Från början hade Nordnet en Java-applikation där man kunde bygga upp en egen börskärm med obegränsat antal större och mindre separata fönster- Hade dom inte skrotat det hade vi bara haft Nordnet idag.

Det är inte din sparhorisont som är för kort, utan din ekonomiska insikt.

Ska ni köpa hus i Stockholm, blir det uppemot 10 millar. Visst finns det billigare i utkanten av stor-Stockholm, men när slutar man säga att man bor i Stockholm och erkänner att man bor i Strängnäs eller Enköping? Inte jättebilligt där heller kan man ju påpeka.

Kontantinsatsen blir hur som helst 2 miljoner, som ni behöver lägga undan 35.000 i månaden för att kunna pynta om fem år. Det är oavsett hur du placerar under tiden. Ett betydande bidrag av ränta-på-ränta kommer först på slutet när ni ändå är i hamn.

Haha kul inställning. Kommer absolut inte bo i Stockholms kommun, för oss är inte statusen förknippat med det särskilt viktigt som det verkar vara för dig. Vill bara bo längs pendeltågslinjen eller tunnelbanan för att vara nöjda(bussar till nacka/värmdö eller tyresö är också ok). Då behövs inga 10 miljoner. Dina antaganden utgår ju också ifrån att vi har 0 i kapital idag vilket inte stämmer. Om man räknar med en insats på 15% även om villan potentiellt skulle kosta 10 blir det ju ca 1,5m med nuvarande förutsättningar inte ens är hälften av siffran du specar i månaden… Vilket jag i dagsläget sparar själv inte inkluderat sambo.

Vill man ha minsta möjliga risk i en ränte-fond så ska det vara en korträntefond exempelvis AMF Korträntefond eller Simplicity Likviditet. Men de avkastar inte mycket.

Långa räntefonder och hög-räntefonder/företagsobligationer har risk för förlust som kan ta upp till 10 år att hämta igen. Men i perioder har de trevlig avkastning.

Långa räntefonder är bra i en långsiktig diversifierad portfölj, men kanske inte bra om man ska använda pengarna om 3-5år.

Du kommer behöva 20% för du ska betala lagfart och pantbrev och lite annat krams.

Men som du säger, långt utanför Stockholm blir det. Oavsett (fast jag förstår inte varför du blir kränkt av att jag nämnde det…), grundtesen är kvar, värdet av en indexinvestering kommer inte förrän på slutet och då är ni redan i hamn.

Du får ursäkta om jag misstolkade, men upplevde ditt första inlägg som raljerande. Som jag skrev från början är vi öppna för en annan stad också men man kan ju ha stockholm som mål och sedan får man väll anpassa sina förväntningar till förutsättningarna då. Men är absolut inte ett måste att bo i Stockholm eller Danderyd kommun. Är fullt medveten om att vi inte kommer spara ihop 2 miljoner på 4-5 år och med nuvarande löner ±5-10% får vi ändå inte låna så mycket.

1 gillning

Riv av plåstret direkt och byt till ISK hos ex AVANZA om du vill fortsätta spara i Fonder eller Aktier. Vi klev av storbankernas dåliga villkor för många år sedan. (Bra att ha koll på reavinsten eller förlusten som uppstår och hur den slår skattemässigt). Ex betala ev kvarskatt över 30.000 tidigt 2026.
Sparande, aktie och fondhandel och kontokort , pensionssparande etc är mycket lämpligt att ha hos andra aktörer. Typiskt klart bättre villkor på ALLT.
Man kan ha kvar visst engagemang hos en storbank om man vill utan att förlora nämnvärt med pengar på det. Ex lönekonto/transaktionskonto/internetbetalningar och bolån kanske.
Kortet hos nischbank jag använder för dagliga köp swishar jag pengar till och från. Har valt Ingen kredit där. 2% ränta på +saldot!.
Vår storbank har varit bra att ha ex i samband med en del sällanaffärer. Viss historia, Ett kontor och en bankman att besöka fysiskt var till nytta då. Nödvändigt vet jag inte men det har fungerat bra för oss.
Visst extra skydd mot att bli avlurad sina pengar dessutom (om man är lättlurad). Det enda man kan göra med pengar hos våra nischbanker är att med något dygns fördröjning överföra pengarna till och från våra konton hos vår storbank.

1 gillning