Hälften på Avanza, hälften på Nordnet?

För att minska risken att förlora alla pengar vid till exempel en it-attack eller annan oförutsedd händelse funderar jag på om följande kan vara en bra idé:

• Dela upp portföljen, hälften på Avanza och hälften på Nordnet.

• Dela upp fonderna på olika förvaltare, till exempel hälften på LF global indexnära och hälften på SPP aktiefond global.

Vad tänker ni om detta? Är det helt onödigt eller finns det en poäng med att sprida sitt innehav mellan olika banker och förvaltare?

4 gillningar

Klart det hjälper att sprida riskerna.
Inte alla ägg i samma korg som man brukar säga. Tror risken är liten att det händer något dock.

Jag sprider mina risker via Opti, Lysa, Fundler och Avanza. Lite mer rörigt blir det att ha koll på allt men det fungerar.

Absolut!
Medveten bluff, hackers attack, utpressning (information om VD och styrelsen?) eller det värsta av allt: Inkompetens!

Som jag har gjort har jag delat upp långsiktiga portföljen, medellång och lek på olika banker och förvaltare.

Tillochmed två länder då jag är utlandsvensk. :grin:

Det kommer och komma en större skandal Ala Madoff/Enron/Wirecard combined snart, troligen upptäckt pga orolig covid marknad. Så gör dig själv en tjänst och ha iaf två brokers. Om ena måste pausa handeln i tre månader pga insideraffärsutredning och du måste få loss större summa cash för något livsakut?

Detta är vad jag gör. Jag har en hel del pengar på Nordnet trots att jag tycker att Avanza är många gånger bättre. Om jag trodde att det fanns absolut noll extra risk med att ha alla pengarna endast på Avanza så hade jag lagt allt där.

Japp, jag kör uppdelat på LF och Avanza och har funderat även på Nordnet och Lysa, men inte kommit dit än. Jag tänker också mest på nå’t större strul som kanske inte gör att mina slantar går förlorade, men väl att de låser under en period.

Glöm inte, att aldrig promenera i ett villaområde. Ni kan ju få en nedramlad tegelpanna i skallen…

13 gillningar

Då är isklumpar från flerfamiljshus i stan en större risk.

(Ja, jag förstod ironin.)

5 gillningar

Den som bara hade räntefonder av en leverantör (Spiltan) fick sig en obehaglig kalldusch. Plötsligt hände det som inte kunde hända; den mest stabila och säkra räntefonden blev låst för uttag i flera veckor precis när man behövde pengarna; och plötsligt hände alltså det som inte kunde hända.

Att inte gå i villaområden för att man kan få tegelpannor i huvudet är i och för sig smart, men alternativet är att gå i miljonprogramområden där du kan få en parabol eller balkongräcke i huvudet. Eller i skogen och få en gren i huvudet; eller på öppen mark och istället få en fågelskit i huvudet. Det spelar alltså ingen roll vad du gör för något riskerar du få i huvudet ändå. Enda lösningen är att inte gå alls; men då råkar du krocka i trafiken istället.

Att diversifiera sig mot bolagsrisk och inkompetens och/eller policies genom diversifiering mellan både flera förvaringsinstitut, handelsportaler och fondförvaltare är ett gratis sätt att minska riskerna till en obefintlig kostnad och således något man borde göra. Ha gärna lite kontanter i annan valuta utomlands också för att diversifiera bort de svenska politikerna som toppar listan över inkompetens och märkliga ändrade policies :slight_smile:

3 gillningar

Om du inte handlar aktivt utan är en passiv sparare är det väl bara ev OCD som är hindret? :wink:

Har just nu merparten av mitt eget sparande på Avanza, har strax över 100k hos Nordnet. Vårt gemensamma sparande kör vi just nu 100% hos NN och Marginalen.

Har ett minimalt sparande på LF också för att uppfylla guldkundskravet.

Har konton i Danmark och Tyskland också. Försökte öppna i Norge men det krävde fysiskt besök så det får vänta tills pandemin är över.

Tänker bygga upp en Privat Banking nivå hos alla de större husen. Inte minns för VIPinbjudningarna :slight_smile:

2 gillningar

Tack för alla bra svar.

Finns det ingen av motsatt åsikt?
Jag hade gärna sett ett bra argument till varför det är onödigt att dela upp portföljen på två banker. Jag hade gärna sluppit dela upp då jag gillar Avanza mycket mer.

Hur många här har hela portföljen på samma bank? Hur riskfyllt är det?

”One is none” är ett populärt uttryck inom tex prepping. Inom finansiell prepping så är det ju minst lika applicerbart.

Fördelen att samla allt hos tex Avanza år väl deras ”milstolpar”, förmånsnivåer etc.

För egen del så föredrar jag Avanza men pga IPO:er och även ETF så vill jag ha Nordnet också.

Alltså rätta mig om jag har fel men det är ju inte banken i sig som har pengarna. Dom slussar ju bara vidare pengarna till fondbolaget? Du äger ju fortfarande dina fondandelar oavsett vilken bank du köpte genom?

Hej,

Jag samlar faktiskt det mesta utav mitt svenska spatande hos Nordnet, då jag därmed säkerställer möjlighet till bättre boränta (som jag kan hota min gammelbank med, och ev så småningom byta) och högre servicenivå. Dessutom bra belåningsmöjligheter på depån på enkelt sätt. Jag gillar verkligen deras transparenta trappa med förmåner efter sparandets storlek!

Den stora vinsten är dock att det är ett bra sätt att ha enkel överblick.

För den som vill ha ett utländskt sparande (dock ej ISK såvitt jag vet) för att diversifiera bort sverigerisk rekommenderar jag Interactive Brokers. De har precis tagit bort sin månadsavgift och är nu ”gratis”. Smidigt och kraftfullt att använda, och ger tillgång till amerikanska billiga ETFer, samt obegränsat med valutakonton (eller om jag förstått det rätt kan samma konto hålla alla sorters valuta samtidigt), så minimala växlingskostnader.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Har bara Avanza för aktie/fonddelen/pensions. En storbank för löne/vardagsekonomin. Utspridda räntekonton på flera nischbanker för att klara bankgaranti. Äger också hus, sommarstuga och skog.

Är nöjd med den riskspridning som ovanstående ger. Sen skulle det finnas andra fördelar (vissa funktioner, vissa fonder och tilldelning vid aktieintroduktioner osv) med att t ex sprida till Nordnet MEN då blir det vissa nackdelar på Avanza osv (Uppnådda värdenivåer för olika saker)

En bra sak med Avanza (gäller säkert andra också?) är att hela familjens sparande/ISK/Tjp osv vägs ihop för vissa värdenivåer. Eventuellt skulle vårt AB:s sparande vägas in också om det fanns där.

Det är lite överdrivet att påstå att det var den mest stabila och säkra räntefonden, om det nu inte marknadsfördes som det. Företagsobligationer är inte direkt säkra och likvida i en kris.

Förstärker dock att man smartast nog bör ta risken på aktiedelen och inte på räntedelen. Tjänar hellre 0% ränta på ett sparkonto än 2% på företagsobligationer. Sedan om man kollar typ innehaven på nästan alla prisvärda räntefonder på svenska marknaden innehåller dem någon form av företagsobligation eller typ italienska / spanska statsobligationer. Undviker dem… :slight_smile:

Ibland går det inte att lägga order via nätet, utan man måste ringa in… har hänt på både Avanza och Nordea. Då är det smidigt att bara kunna logga in hos en annan mäklare.

Sedan har de olika fördelar/nackdelar. Ex. har Nordea lägre courtage men högre låneränta än Nordnet. Så då belånar man portföljen hos Nordnet och ombalanserar sedan hos Nordea.

Jag sparar bara i buffert och fondportföljer och har allt på Avanza för överblick och enkelhet. Ser ingen rimlig anledning till att av säkerhetskäl sprida ut mina tillgångar i flera banker. Sprida sina risker är bra, till en gräns. Var den gränsen går kan nog bara var och en svara på men för mig betyder det inte olika banker: risken att Avanza skulle konka och dra med sig mitt kapital ser jag som för liten.

Banken har inte pengarna, men dom har kundregistret där det står att jag är ägare till fonderna. Äger jag LF globalfond via Avanza så står Avanza som ägare hos LF, det är bara Avanza som vet att jag är ägare. Om något händer med Avanzas kundregister (tex IT-attack) så dom inte ser vem som äger vad så är det kört.